Bruk av familysearch.org

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn27093
Innlegg: 76
Registrert: 8. desember 2011 kl. 13.47
Sted: FYLLINGSDALEN

Bruk av familysearch.org

Legg inn av dn27093 » 2. september 2012 kl. 14.36

Jeg ville gjerne spørre om det er mulig å få hjelp med å bruke familysearch, er ikke så sterk i engelsk. Men dersom det er noen som kan si om det er hjelp å få vil jeg sette pris på det.


Mvh
Atle Sjursen

Johan Arthur Hansen
Innlegg: 1404
Registrert: 28. februar 2005 kl. 17.17
Sted: HAUGESUND

Re: Bruk av familysearch.org

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 2. september 2012 kl. 15.13

Kanskje du skulle legge dette inn her under "Generelt" ellers så er det bare de som sokner til Hordaland som oppdager dette spørsmålet. https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2286
Dette burde jeg tipset deg om da jeg svarte deg sist!
Husk på å henvise til at det også ligger under Hordaland!
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Bruk av familysearch.org

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. september 2012 kl. 16.42

Jeg vet ikke helt hva slags hjelp du ønsker, men jeg bruker å ha denne siden som åpningsside for FS :

https://www.familysearch.org/

Så skriver jeg inn navnet på den personen jeg leter etter i ruten for FIRST NAME - , fornavn
og LAST NAME- , etternavn.
Dersom jeg leter etter en dåp , så trykker jeg på BIRTH ,- fødsel.
og skriver inn det stedet jeg antar dåpen har skjedd , evt. fylke, i ruten BIRTHPLACE ,- fødested.
Og så året for dåpen i ruten for YEAR ,- år .
Dersom det er litt usikkert hvilket år det gjelder, så skriver jeg inn 2 årstall, - f.ex 1860 og 1865, et år i hver rute.
Dersom jeg vet foreldrenes navn trykker jeg på PARENTS .- foreldre , og skriver inn foreldrenes navn, eller bare den enes navn.
Så trykker jeg SEARCH ,- søk.

Da kan du få opp flere kandidater, så da gjelder eliminasjonsmetoden ......

Samme metode for MARRIAGE ,- ekteskap, der jeg skriver inn ektefellens navn under SPOUSE ,- ektefelle , dersom jeg vet dennes navn, eller DEATH ,- død.

Lykke til . :)

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Bruk av familysearch.org

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 2. september 2012 kl. 21.48

Du kan også føre inn bare foreldrenes navn og fylke de bor i, du vil da få opp alternativer til døpte barn med disse foreldrenes navn. Så er det bare å sortere.

Husk at alle opplysninger du finner på FS må sjekkes mot kirkebøkene. Mange feil kan forekomme der som ellers i sekundære kilder.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»