Hatteberg

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
gj15552
Innlegg: 2
Registrert: 13. januar 2012 kl. 23.48
Sted: Mauranger

Hatteberg

Legg inn av gj15552 » 14. januar 2012 kl. 0.17

Hei

Jeg håper noen kan hjelpe meg med mine aner på 1600-tallet. Det gjelder Hatteberg/Ænes/Øvrehus-slekt. Mattias Helgeson Øvrehus (1673-1738) var gift med Ingeborg Torbjørnsdotter Ænes (1680-1738) og hun var datter av Torbjørn Janson Ænes (1651-1738/9) som igjen var sønn av Jan Andersson Ænes (-1671) som igjen er sønn av Anders Matson Ænes og så videre som det er diskutert om før her inne. Denne Mattias Helgeson kom opprinnelig fra Hatteberg og var sønn av Helge Jonsson Hatteberg (?-?) som jeg dessverre ikke aner noe som helst om. Det er denne Helge Jonsson jeg skulle hatt informasjon om. Han ble gift med Anna Mattisdotter Eik (1649-1728) som er datter av Mattis Larsson Skeie og Ingrid Johannesdotter.

Det er et sammensurium av inngifte med Øyre/Øvrehus/Hatteberg/Ænes/Skeie/Eik på denne tiden, og jeg blir helt matt av å titte i alle bøkene.

Kan Mattis/Mattias-navnene fra Hatteberg/Eik/Skeie være i sammenheng med Mats-navnene som man finner i Ænes-slekta?

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Hatteberg

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 14. januar 2012 kl. 1.08

Hei Jarle,
her er Mathis Heljesøns dåp 14. november 1673, litt under midten på høyre side:

Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9

Om faren, Helge Jonsen, har jeg bare notert (trolig basert på bygdebøkene) at han var på bruk nr 3 (Tjorbeitet) på Hatteberg, og at han døde ca 1683.

Mvh
Sigmund

gj15552
Innlegg: 2
Registrert: 13. januar 2012 kl. 23.48
Sted: Mauranger

Re: Hatteberg

Legg inn av gj15552 » 26. januar 2012 kl. 9.59

Hei, og takk for lenke til kirkeboka. Jeg har også min informasjon fra bygdeboka her i Kvinnherad, men videre bakover aner jeg ingenting. Om Helge Jonsson Hatteberg døde ca. 1683, ti år etter at sønne Mattias ble født, så kan han jo ikke ha vært så gammel.

Brukeravatar
dn20990
Innlegg: 1706
Registrert: 13. januar 2007 kl. 18.53
Sted: BERGEN

Re: Hatteberg

Legg inn av dn20990 » 27. januar 2012 kl. 10.39

Jeg skaper kanskje mer forvirring her, men jeg stusset litt på opplysningene om Anna Mathisdotter Hatteberg. Den Anna Mathisdotter Hatteberg som døde i 1728 er anført som "Halver Smeds qv." (og smeden Halver Hatteberg døde to år senere)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76

Det er selvsagt mulig at Anna giftet seg med smeden etter at Helge Jonson var død, men det var også en annen Anna Mathisdotter Hatteberg, som døde i 1732, 91 år gammel (i spalten lengst til høyre):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96

Det er denne siste Anna jeg har notert som datter av Mattis Larsen og Ingrid Johannesdatter. Denne siste Anna var gift med Jon Toresen Hatteberg og de var foreldre til bl.a. Ludvig Hatteberg som ble lensmann på Baroniet.

Det er selvfølgelig en mulighet for at jeg har forvekslet disse to Anna Mathisdotter Hatteberg som levde omtrent samtidig på samme gård, men jeg har ikke kildene tilgjengelig her nå, så det må jeg sjekke opp ved en senere anledning.
mvh
leif erik otterå

Svar

Gå tilbake til «Kvinnherad»