Barnedåp Tysnes 1747 - Hvorfor Storøens kirke?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Barnedåp Tysnes 1747 - Hvorfor Storøens kirke?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 26. februar 2010 kl. 0.21

Tysnes kirkebok, døpte barn 1747: Nr 51 synes å være døpt i Storøens kirke (=Stord kirke?). Barnas foreldre bor på gården Laukhammer, som jeg forstår hørte til Onarheim sogn i Tysnes prestegjeld. Hvorfor kan en kirke utenfor sognet og prestegjeldet ha vært benyttet. Jeg ser av kirkeboken for Tysnes at denne kirken er benyttet flere ganger. I samme periode er også Fjelberg kirke i Kvinnherad benyttet.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Barnedåp Tysnes 1747 - Hvorfor Storøens kirke?

Legg inn av Paul Johan Hals » 26. februar 2010 kl. 0.46

Jeg har sett noen tilfeller hvor det var ført kronologisk bok at en prest som forrettet i et annet prestegjeld, gjorde innføringene i "sin egen" bok, og ikke i boken som tilhørte prestegjeldet hvor han forrettet. Jeg vet ikke om det var vanlig praksis eller hørte til untakene. Dette kan sikkert andre fortelle.

Mvh Paul

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 26. februar 2010 kl. 11.07

Hvis jeg ikke forklarte meg tydelig ovenfor:
Dåpsbarnet er ført i riktig kirkebok ut fra foreldrenes bosted, men altså oppført som døpt i kirke utenfor prestegjeldet. Og det samme gjelder flere barn omtrent på samme tiden.
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 26. februar 2010 kl. 19.28

Jeg forstår. Er ikke kjent i det området og antok forholdet kunne være som jeg antydet.
Det finnes en del barn som er døpt utenfor det prestegjeld/sogn de tilhørte. Årsaken her i distriktet kunne f. eks. være problem med å ta seg fram og en annen kirke var lettere tilgjengelig. Hvordan dette ble ført på 1700 tallet vet jeg ikke, men senere ble i hvertfall barnet oppført der det ble døpt. I tillegg kunne det bli oppført i boka der det var født (tilhørte), men her uten nr og gjerne med en anmerkning om hvilket prestegjeld/sogn det var døpt.
Tilsvarte dette situasjonen du tenkte på eller er jeg på jordet fortsatt? :lol:

Mvh Paul

gj10864
Sted: stord

Legg inn av gj10864 » 27. mars 2010 kl. 21.25

Hei!
Eg har ikkje noko korrekt svar på spørsmålet ditt, men det er ikkje umuleg at årsak er slik siste innlegg antydar.

Laukhamar på Tysnes fekk vegsamband ca midt på 1970-talet, garden ligg for seg sjølv heilt sør på ei øy tilhøyrande Tysnes. Før det var det sjøvegen som var gjeldande, og folket på Laukhamar hadde meir naturleg samband og samkvem med blant anna naboøya Huglo, som høyrer til Stord kommune.

Vegen til Stord er heller ikkje lang, og kanskje var det like praktisk å ta turen til Stord som å ro til Onarheim, som var ei lang reise på den tida.

mvh
Oddny

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 28. mars 2010 kl. 1.04

Godt å få litt lokalkunnskap å støtte seg på, Oddny.
Velkommen til forumet, forresten.
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Tysnes»