Jeg prøver å finne noe informasjon om min Oldemor Olufine Ervik og har dessverre få gjenlevende slektninger som kan fortelle meg noe om henne og hennes foreldre.
Jeg tror hun kom fra Tysnes (eller ihvertfall en av foreldrene hennes), mest sannsynlig fra Lunde/Gripne. Jeg er også usikker på om Ervik var pikenavnet hennes.
Om det er noen som vet noe om Olufine eller om Gripnefamilien på Tysnes så er jeg evig takknemligquote
Ser ut som om jeg har blitt ledet alvorlig på villspor, kan se ut som om jeg er helt på feil side av slektstreet. Er visstnok slekta fra morfar som kommer fra Tysnes. Men jeg har fortsatt problemer med å komme meg bakover.
Min Oldemor het Mette Johanne, født 31.01.1878 eller 1879 (død 1959), hun var barn av Hans Johan Gripne og Kristi Gripne (pikenavn samsonsdottir/er??).
I følge et gulnet ark fra min bestefar giftet Mette Johanne seg i 1906 med Karl Myking Karlsen, det skal bety at hun skal ha pikenavnet å 1900-tellingen. Før hun giftet seg jobbet hun som tjenestepige i Bergen. Jeg antar at hennes pikenavn var Gripne da det var henes Far sitt navn.
Problemet er at jeg ikke finner noen av disse personene i folketellingene og lurer på hvor riktig min bestefars nedtegninger egentlig er...? Kan noen hjelpe meg?