Karl Berhard Olssen, f. 1861 fra Haga Trygstad

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
dn27360
Innlegg: 59
Registrert: 17. september 2011 kl. 19.23
Sted: OPPAKER

Karl Berhard Olssen, f. 1861 fra Haga Trygstad

Legg inn av dn27360 » 12. januar 2012 kl. 12.45

Hei,
Jeg leter etter Karl Bernard Olssen f. 1861.
I 1887 er han oppført som far til Harald Karlsen i Ullern Kirke, Sør-Odal, Hedmark.
Jeg har fått hjelp til å finne ut at det står at Karl Bernhard er innflyttet fra Haga i Trygstad, men jeg er ikke i stand til å finne ham igjen i kirkebøkene i Trøgstad eller i FT1865.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1922), Fødte og døpte 1888, side 10.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-14
Første innføring, nummer 27.
Vennlig hilsen
Anders Thorstein - dn27360
DIS-Hedmark, Sør-Odal slekts- og historielag

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 800
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Karl Berhard Olssen, f. 1861 fra Haga Trygstad

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. januar 2012 kl. 18.03

Jeg tror ikke Karl Bernhard er født i Trøgstad. Jeg finner ham ikke på Familysearch i alle fall.

Derimot finnes en ganske bra kandidat her: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4C6-37H
- i så fall født 14 sep 1862 i Fet og skulle være uekte sønn til Kari Bergersdatter (f. 1830 på Enebakkneset)
- og Ole Kristoffersen (1821 - 1911) fra plassen Kvernmoen under By i Fet.

Kan være en mulighet for at han ble gift med Emma Olsdatter (f. 1858) - datter til Ole Gulbrandsen (1806 - ) og Karen Andrea Gulbrandsdatter (1814 - ) på Enga under Husmo i Nes.

Mine opplysninger bygger på opplysninger i diverse bygdebøker, og må ta med flere klyper salt.

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn27360
Innlegg: 59
Registrert: 17. september 2011 kl. 19.23
Sted: OPPAKER

Re: Karl Berhard Olssen, f. 1861 fra Haga Trygstad

Legg inn av dn27360 » 13. januar 2012 kl. 8.35

Et ubekreftet rykte i slekta er at han var svensk.
Vil han da kanskje være på listen over innflyttere en eller annen gang mellom 1861 og 1887? Jeg regner med at siden det står oppgitt at han kom til Sør-Odal fra Haga, Trygstad så har han i alle fall vært innom, enn om så bare for en kort tid.

Navnet er også å finne i sønnens, Harald Karlsens, konfirmasjon.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Klokkerbok nr. 4 (1895-1906), Konfirmerte 1902, side 35.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Konfirmasjon, nummer 15
Sist redigert av dn27360 den 13. januar 2012 kl. 10.08, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Anders Thorstein - dn27360
DIS-Hedmark, Sør-Odal slekts- og historielag

Brukeravatar
dn27360
Innlegg: 59
Registrert: 17. september 2011 kl. 19.23
Sted: OPPAKER

Re: Karl Berhard Olssen, f. 1861 fra Haga Trygstad

Legg inn av dn27360 » 17. januar 2012 kl. 20.15

Jeg har kommet litt lenger på vei og poster en oppdatering.

Jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg jager riktig Karl Bernhard..

Fra før kjenner jeg følgende om Karl Bernhard Olsen

Født 30.07.1862, Fet i Akershus
Døbt 14.09.1862, Fet i Akershus
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 11 (1857-1866), Fødte og døpte 1862, side 61.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=508&idx_id=508&uid=ny&idx_side=-79

Konfirmert 20.10.1878, Fet i Akershus
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet i Fet, Ministerialbok nr. I 14 (1878-1891), Konfirmerte 1878, side 120.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6243&idx_id=6243&uid=ny&idx_side=-82

21.09.1887 blir en Karl Bernhard Olsen far til Harald Karlsen på Gjersøymyren i Sør-Odal. Mor er Dina Halvorsdatter. Harald er født utenfor ekteskap.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1922), Fødte og døpte 1888, side 10.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3577&idx_id=3577&uid=ny&idx_side=-14
Om dette er samme Karl Bernhard som over kan jeg ikke bevise, men i dåpen til Harald står det at Karl Bernhard har flyttet til Udnes i Nes.

Videre vet vi at Karl Berhard Olsen fra Fet blir gift 15.01.1888 i Udnes kirke
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. Ac 0002 (1882-1916), Ekteviede 1888, side 206.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=748&idx_id=748&uid=ny&idx_side=-213
I vielsen står det at han blir gift med Anna Johannesdatter f. 1863 fra Röd i Nes. Far er Johannes Olsen

i FT 1865 finner jeg muligens Anna(e). Johan kan være forkortelse for Johannes. De bor på Rødeje på Nes.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=008&bnr=0077&lnr=000

Tellingsår: 1865
Kommune: Nes
Kommunenummer: 0236
Navn på bosted: Rødeje
Antall personer registrert på bostedet: 5

--------------------------------------------------------------------------------

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Johan Olsen Husfader g Husmand med Jord 1829 Næs
Gorine Ammundsdatter hans Kone g 1820 Næs
Lina Indiane Johansdatter deres Datter ug 1859 Næs
Anne Johansdatter deres Datter ug 1862 Næs
Inge Kristoffersdatter e Lægdslæm 1792 Næs


I FT 1900 tror jeg at jeg har funnet samme Anna(e) Johansdatter, nå på Bratvoldsholtet i Ullensaker.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0235&kenr=011&bnr=0043&lnr=00

Tellingsår: 1900
Kommune: Ullensaker
Kommunenummer: 0235
Navn på bosted: Bratvoldsholtet
Antall personer registrert på bostedet: 5

--------------------------------------------------------------------------------

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Anna Johansdatter hm e Marketanterske?? væverske 1862 Nes Ak
Alfred Karlsen s ug Søn 1888 Nes Ak
Oskar Karlsen s ug Søn 1891 Ullensaker
Ole Karlsen s ug Søn 1892 Ullensaker
Helge Karlsen s ug Søn 1895 Ullensaker


Kan dette være samme Anna som Karl Bernhard Olsen gifter seg med i 1888? Legg merke til at barna har Karlsen som etternavn som forteller meg at faren har hett Karl. Anna var enke i 1900. Yngste barn er født i 1895, hvilket betyr at Karl må ha vært i live i alle fall i 1894.

Riktig nok! Jeg finner ham død 26.6.1900 av "tæring".
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Hovin i Ullensaker, Ministerialbok nr. II 2 (1894-1909), Døde og begravede 1900, side 176.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4130&idx_id=4130&uid=ny&idx_side=-171

Jeg er veldig spent på om bygdeboken som dekker Rød i Nes og bygdeboken som dekker Bratvoldsholtet i Ullensaker kan gi støttende opplysninger. Jeg har en god magefølelse, men jeg mangler fortsatt det endelige beviset på at Jeg har riktig Karl Bernhard.
Vennlig hilsen
Anders Thorstein - dn27360
DIS-Hedmark, Sør-Odal slekts- og historielag

Svar

Gå tilbake til «Trøgstad»