Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Jan M. Keus » 4. oktober 2011 kl. 22.41

Hei
Jeg har problem å tyde navnet Gunder Simensen's far. Jeg finner ham døpt 25 sept 1825 i Trøgstad som sønn av Simen ?? og hustru Helene Gundersdatter, Berger.
Døpte Trøgstad, 1815-1844, folio 117, post 42.

Jeg er ukjent på Trøgstad og med de forskjellige gårdsnavn. Er Berger en gård, er Braathe en gård? Eller er Braathe en plass under Berger (vestre)?

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 4. oktober 2011 kl. 22.50

Legger til linken til dåpen du nevner :
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 6 (1815-1844), Fødte og døpte 1825, side 117-118.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77

Det står vel "Simen Christensen ".

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Jan M. Keus » 4. oktober 2011 kl. 23.19

Det står vel "Simen Christensen ".[/quote]

Takk Marit, for raskt svar.
Kan jeg spørre om du kan tyde de andre navnene også?
Jeg leser at kona heter Helene Gundersdatter, men hvad står de etter navnet hennes? Noe med ....Berger.

Likeså faddere: Inger Marte Christensen, Berger Bergersen Sauenes. Leser jeg de riktig?
Er Berger ved siden av et mannsnavn. også en gård?

Hilsen
Jan

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. oktober 2011 kl. 8.09

Jeg har Gunders slekt i databasen:
- Simen Kristensen Soprim, f. 25 jul 1781 i Høland. Han giftet seg med Helene Gundersdatter Nordli, gift 24 mar 1812 i Trøgstad.
- Helene Gundersdatter Nordli, f. 5 apr 1789 i Trøgstad.

Jeg sender deg en PM!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Jan M. Keus » 6. oktober 2011 kl. 12.12

Under denne forskningen støtter jeg hele tiden på gårdsnavn, som er total ukjent for meg. Aktørene opptrer hele tiden med nye "adresser" og blir deretter omtalt med disse som "etternavn". Jeg har derfor for lengst sløyfet gårdsnavnene som etternavn, og bruker patronymicon. Deretter en komma, og så gårdens navn.

Så vidt jeg vet finnes det ikke bygdebok for Trøgstad. Og savner derfor en oversikt over gårdene i denne district. Finnes det likevel et oversikt, et eller annet sted på nettet?

Hilsen
JanM

16607
Innlegg: 105
Registrert: 12. desember 2004 kl. 22.30
Sted: OSLO

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av 16607 » 6. oktober 2011 kl. 12.32

Jeg kjenner ikke til noen oversikt over gårder/plasser i Trøgstad. Men en kilde som vil kunne gi nyttig informasjon er folketellingene. Disse gir ingen god samla oversikt, men kan være et fint sted å søke om en har noen av bokstavene i navnet, jeg har gjort dette med stort hell flere ganger.

mvh Bjørn

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. oktober 2011 kl. 13.47

Jan skrev:Under denne forskningen støtter jeg hele tiden på gårdsnavn, som er total ukjent for meg. Aktørene opptrer hele tiden med nye "adresser" og blir deretter omtalt med disse som "etternavn". Jeg har derfor for lengst sløyfet gårdsnavnene som etternavn, og bruker patronymicon. Deretter en komma, og så gårdens navn.

Så vidt jeg vet finnes det ikke bygdebok for Trøgstad. Og savner derfor en oversikt over gårdene i denne district. Finnes det likevel et oversikt, et eller annet sted på nettet?

Hilsen
JanM


I den andre tråden din fra Aurskog-Høland, har jeg lagt inn lenke til FT 1801 for Trøgstad.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Jan M. Keus » 24. oktober 2011 kl. 22.57

Takk for alle innlegg. Det har vært litt stille med akkurat denne slekten i det siste; mest vel fordi jeg følger noe andre spor, samt at jeg ventet på å få låne bygdebøker for Høland.

Man blir jo aldrig ferdig med slektsforskning.
Jan

dn05572
Innlegg: 49
Registrert: 18. desember 2004 kl. 10.22
Sted: OSLO

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av dn05572 » 3. november 2011 kl. 16.35

Litt "påfyll" her, i tilfelle det ikke er dekket i Gunnar's PM:

Helene Gundersdatters foreldre har jeg som Gunder Nielsen Riisbraate døpt i Trøgstad 30.05.1757, som ble gift 21.03.1785 samme sted med Gunbjør Hansdatter døpt 13.09.1761 fra Jøerud. Farslinjen her kan spores langt tilbake.

Simen Christensen Soprim sine foreldre, Marthe Jensdatter Heyerdahl og Christen Simensen Soprim lar seg også tildels spore svært mange generasjoner bakover.

Petter

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Innlegg: 830
Registrert: 17. desember 2004 kl. 5.10
Sted: Sverige

Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde

Legg inn av Gunnar Østegården » 3. november 2011 kl. 17.22

Petter skrev:Simen Christensen Soprim sine foreldre, Marthe Jensdatter Heyerdahl og Christen Simensen Soprim lar seg også tildels spore svært mange generasjoner bakover.
Den Simen Kristensen vi søker har antagelig ikke har noe særlig med Soprim å gjøre.
Simen er antagelig døpt 25/7 - 1781 og er sønn til Kristen Jonsen (gift 4/4 - 1764) med Marie Simensdatter og bodde kanskje en tid på Nygård i Høland. (Opplysningene er fra Familysearch; og er IKKE sjekket med kirkeboka!)

Mvh Gunnar.

Svar

Gå tilbake til «Trøgstad»