Ole og Mari Hagebro(e) 1752

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Ole og Mari Hagebro(e) 1752

Legg inn av Sven Olaf Borg » 9. januar 2013 kl. 14.33

Har nå holdt på med slektene Hakebro - Kjelsen og Barlin en stund, og fått utrolig mye hjelp på nettet og leste en del i de bøkene som er å finne på nettet om Fantefolk og reisende slekter. Det ser ikke ut som om det er mulig å finne ut hvor Hans Olsen (Hakebro) kommer fra. Iflg kilder hevdes det at han er født i Trøgstad omkring 1746. Ved å bla litt i kirkeboken for Trøgstad for perioden 1750 - 1784 kom jeg over Mari Hagebro og Ole Hagebro(e) i forbindelse med en dåp av guttebarnet Johannes i 1752. Dåpen er den første i 1752. Finnes det en mulighet for at disse kan være foreldre til Hans Olsen? Er det en plass i Trøgstad som heter Hakebro/Hagebro e.l.? Noen som kan gi et svar på dette?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 06544&js=j

mvh
Sven

dn24354
Sted: ÅSVANG

Re: Ole og Mari Hagebro(e) 1752

Legg inn av dn24354 » 9. januar 2013 kl. 17.52

Hei

Kanskje du finner stedsnavnet her:

1. http://www.disnorge.no/cms/lastned_amtskart.html
2. https://www.infoland.no/portal/infoland ... =stedsnavn
3. Kildeinformasjon: Protokollnummer: VI 1, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Trøgstad tinglag, Oppbevaringssted: SAO
Merknader: Trøgstad hovedsokn. Gårdsnummer 1-65. Autorisert 2/10 1923.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 100523.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... dx_side=-1

mvh Kjersti

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 10. januar 2013 kl. 17.17

Ja, det finnes en plass i Trøgstad som heter Hagebru. Jeg er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor den ligger, men innbiller meg at det er en husmannsplass.
Når det gjelder Hans Olsen, finner jeg på Familysearch en som er døpt i Trøgstad 5 nov 1749, og er sønn til Ole Torgersen Fjøs og Tore Smedsdatter Aslerud. (Familysearch bruker faktisk å være ganske pålitelig i Trøgstad.)
Men om Hans Olsens foreldre kan har bodd på Hagebru i en periode er vanskelig å si; husmannsfamilier pleide nok ikke å bo så lenge på ett sted.

Den linken du har til Johannes født i 1752 virker ikke! Men Ole og Mari er jo også, dessverre, svært vanlige navn. Et søk med Familysearch på en Ole som gifter seg med en Mari i Trøgstad i årene 1730 til 1752 gir 6 treff. https://www.familysearch.org/search/rec ... me%3Amari~

Ole Hansen kan være født utenfor Trøgstad, foreldrene kan også være gift utenfor Trøgstad eller er kanskje ikke gift: Dette blir nesten som nåla i høystakken, tror jeg!

Mvh Gunnarl

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 11. januar 2013 kl. 12.21

Gunnar, beklager at jeg la ut uriktig link til kirkeboken for Trøgstad jeg referer til. Her prøver jeg igjen.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116

Det er bare ubekreftede kilder som hevder at Hans Olsen (Hakebro) var født rundt 1745 - 1750 i Trøgstad. Men som du sier, han kan jo godt være født et annet sted, og da blir det som du sier å lete etter nåla i høystakken. Det er flere som har forsøkt å finne ut av dette forstår jeg, uten å lykkes. Håpet kanskje på at det hadde en sammenheng med de jeg fant i kirkeboken for Trøgstad. Du kan jo ta en titt, så får jeg høre hva du tror. Finnes det noe om husmannsplassene i Trøgstad som kan si noe om disse folkene? Bare for å eventuellt å ha elimenert muligheten for at disse er hans foreldre.

mvh
Sven

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 13. januar 2013 kl. 16.06

Fant konfirmasjonen til Johannes, sønnesønnen til Hans Olsen Hakebro. Sønnen het Ingebricht og var født i Eidsberg i 1794. Johannes var født i Høland i 1830 og var gift med Marthe Marie Jensdatter. Vielsen til disse har jeg ikke greid å finne. I konfirmasjonen til Johannes står det riktig nok Johan Engebretsen Moen, født på Hagebru, og foreldrene er Ingebret og Pernille Hagebrue. Det stemmer at foreldrene til Johannes het Ingebricht Hansen Hakebroen og Pernille Jensdatter Aabogen. Moren var fra Høland. Kan jo tyde på at familien må ha bodd på denne plassen en del år, og at Ole og Mari kan være foreldrene til Hans Olsen Hakebro.

Konfirmasjonen til Johannes:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-196

mvh
Sven

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 13. januar 2013 kl. 16.17

Sven skrev:Fant konfirmasjonen til Johannes, sønnesønnen til Hans Olsen Hakebro. Sønnen het Ingebricht og var født i Eidsberg i 1794. Johannes var født i Høland i 1830 og var gift med Marthe Marie Jensdatter. Vielsen til disse har jeg ikke greid å finne. I konfirmasjonen til Johannes står det riktig nok Johan Engebretsen Moen, født på Hagebru, og foreldrene er Ingebret og Pernille Hagebrue. Det stemmer at foreldrene til Johannes het Ingebricht Hansen Hakebroen og Pernille Jensdatter Aabogen. Moren var fra Høland. Kan jo tyde på at familien må ha bodd på denne plassen en del år, og at Ole og Mari kan være foreldrene til Hans Olsen Hakebro.

Konfirmasjonen til Johannes:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-196

mvh
Sven

Glemte å nevne at dette jo er Høland og ikke Trøgstad. Så da spørs det om det også var en plass i Høland som het det, eller var det bare slik at de kom fra Trøgstad??

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 13. januar 2013 kl. 17.04

Engebret Hansen giftet seg i Høland 27 okt 1818 med Pernille Jensdatter Løvbråten (1793 - 1874) Omtalt i bygdebok for Høland bind 5, side 107.
Pernille er datter til Jens Nilsen (1764 - 1838) og hans første hustru Johanne Kristoffersdatter (1752 - 1803) Omtalt i bygdebok for Høland på Løvbråten under Stomperud og Åbogen under Pavestad.

Engebrets far, Hans Olsen, står nevnt i bygdebøkene for Rømskog. Der bor han på Hakebruhytta under Haukenes. Hans Olsen skal være født omk 1764 uvisst hvor og døde på Hakebruhytta i 1832. Det står at han var omstrifer. Om han var gift vet jeg ikke, men han hadde 3 barn med en Berte Paulsdatter som antagelig var død før Hans Olsen kom til Hakebruplassen. Barna: Ole Hansen Barlin f. omk 1790, Amund f. omk 1795 og Engebret f. omk 1795. Dessuten skal Hans Olsen ha hatt sønnen Kristian Hansen (omk 1792 - 1862) med Maria Knutsdatter f. ca 1746, fra Ullensaker.

Mvh Gunnar.

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 13. januar 2013 kl. 18.40

Det med vielsen av Engebret og Pernille hadde jeg fra før, men det du nevner om Hans Olsen var veldig interessant. Det hadde jeg ikke fra før.

Det er riktig at Hakebro slekten var en reisende slekt. Det at han hadde tre barn med en Berte Paulsdatter visste jeg heller ikke.

Av de tre barna du nevner, er det bare Amund, f. ca. 1778 (1795 må være feil) og Ole, f. ca.1787 (kanskje 1790), hvor jeg ikke vet hvem som er faren. Jeg har antatt at de var barn av Maria Knudsdatter fra Ullensaker fra et tidligere forhold. De er nemlig nevnt sammen med henne som barn fra et annet forhold. Står det noe i bygdeboken om hvem som var barn av Berte Paulsdatter og Hans Olsen, og hvor de ev. er født? Finnes de digitalisert på nett?

Hans Olsen og Maria Knudsdatter skal være gift rundt 1786, ukjent hvor.

De øvrige barna, som er barn av Hans Olsen og Maria Knudsdatter, Christian er født april 1790 i Hobøl, og Ingebricht (Engebret) er født januar 1794 i Eidsberg. I tillegg var det 2 barn til, Knud som var født februar 1792 i Skiptvedt og Berthe som var født ca. 1796 ukjent sted. Jeg har veldig mye om Hakebroslekten og etterkommere av Hans Olsen og Maria Knudsdatter, men det var hvor navnet Hakebro kom fra og vielsen til Engebrets sønn Johannes Engebretsen jeg har fundert på.

En annen ting, står det noe der om de personene jeg henviste til i utgangspunktet - Ole og Mari Hagebro?

Mye å spørre om, men håper på velvillig hjelp.

mvh
Sven

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 14. januar 2013 kl. 4.47

Jeg har ikke bygdeboka for Rømskog for hånden, og jeg vet ikke om den ligger digitalisert på nettet. Jeg kommer uansett ikke inn der nå.
Men det jeg har har jeg i databasen.
Jeg tror nok at bygdeboka har vært usikker på farskapene og på fødselstidspuntene.
Jeg har notert at Hans og Maria oppholdt seg i Rødenes i tida 1782 - 1790 og at deres sønn Kristian var gift med Berte Olsdatter (Steffensen) Hvis du er interessert har jeg litt mere opplysninger om Kristian og hans familie.
Sønnen Ole Hansen var gift med Marie Eriksdatter og bodde i Ullensaker, senere gm Rosine Nilsdatter Hoffmann fra Stokke i Vestfold og fikk et barn i Brunlanes i 1823.'
Amund var gm Olea Arnesdatter og bodde i Andebu. Men dette vet du kanskje.
Ellers har jeg etterkommere etter Engebrets datter Anne Marie f.1826 og sønn Hans f. 1833, dersom du er interessert.

Jeg har ingenting om Hans Olsen Hakebros foreldre, ei heller om Berte Paulsdatter og Maria Knutsdatter.

Mvh Gunnar.

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 14. januar 2013 kl. 14.40

Bygdeboka for Rømskog ligger ikke digitalt på nettet. Det fant jeg ut av. Jeg får fjernlåne den på biblioteket. Det pleier å gå greit.

Jeg har det meste om etterkommere av Hans Olsen Hakebro og Maria Knudsdatter. Imidlertid har jeg ikke så mye om Hans Engebretsen som var gift med Johanna Fredrika Högberg fra Sverige. Har litt om Anne Marie Engebretsdatter og hennes familie. Tar gjerne imot noe mer informasjon om disse to. Du finner epostadressen min på profilen min.

Om du har noen interesse av denne slekten, deler jeg gjerne det jeg har med deg.

mvh
Sven

16607
Sted: OSLO

Legg inn av 16607 » 14. januar 2013 kl. 15.10

Fra Rømskog bygdebok:

Hans Olsen født ca 1764 på Hakebruhytta, død 1832 på Sulubergneset (som antas å være det samme som Hakebruhytta). Han var gift med Berte Paulsdatter som døde ca 1820. De hadde barna Ole født ca 1790, Kristian født ca 1792 og Ingebret født ca 1795. Kristian bodde i Hakebruhytta i 1821. Foreldra til Hans Olsen er ikke kjent. Han er nevnt på Sulubergneset 1821-32.

Det var det (litt redigert) som står i Rømskog bygdebok om familien.

mvh Bjørn

16607
Sted: OSLO

Legg inn av 16607 » 14. januar 2013 kl. 15.18

Litt supplering til Rømskog bygdebok og det som står der:

Boka sier et sted at kona til Hans Olsen het Berte Paulsdatter. Noen linjer lenger ned kalles hun Berte Olsdatter, altså det samme som Gunnar sier at kona til sønnen Kristian het.

Kan det ha "stokka seg litt" for forfatteren på dette punktet?

mvh Bjørn

Sven Olaf Borg
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 14. januar 2013 kl. 16.17

Takk for dette Bjørn.

Det sprørs om ikke bygdeboka "roter" litt med årstall og hvem som var barn til hvem. Kanskje ikke så rart. Dette var omstreifere og fødte barn i alle prestegjeld. Ikke lett å holde orden på dette.

Hans Olsen Hakebro skal være født i Trøgstad rundt 1746 og død 1832 i Rømskog, Østfold.
Død Rødenes nr. 11
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-117

Iflg en ubekrefted kilde skal Hans Olsen og Maria Knudsdatter være gift rundt 1786, ukjent hvor.

Sønnen Ole skal være født rundt 1785, ukjent sted men muligens Rødenes, Østfold. Hvem som er moren er ikke kjent, men muligens Maria Knudsdatters barn fra et tidligere ekteskap hvor hun også hadde sønnen Amund som var født rundt 1780. I så fall kan de være født i Ullensaker eller et sted på Øvre Romerike.

Kristian (Christian) er døpt 2.4.1790 i Hobøl, Østfold. Det står ikke hvem som er moren, kun faren. (nr. 7 på høyre side)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-242

Knud er døpt 1792 i Skiptvedt og foreldrene er Hans Olsen og Maria Knudsdatter.
nr. 12
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

Ingebret (Engbret) er født 16.1.1794 i Eidsberg, Østfold, og der er foreldrene Hans Olsen og Maria Knudsdatter. (nr. 3 på venstre side)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27

Det er godt mulig at denne Berte Paulsdatter kan ha hatt barn med Hans Olsen. Det må jeg se om jeg kan finne ut av! Kanskje er hun mor til Christian?? Det står at hun døde ca. 1820 så da blir det vel å lete i samme område.

mvh
Sven

Solveig Falkenberg Krog
Sted: ØRJE

Legg inn av Solveig Falkenberg Krog » 2. juni 2015 kl. 10.31

Hei. Til ditt opprinnelige spørsmål: Er det en plass i Trøgstad som heter Hakebro/Hagebro e.l.? Noen som kan gi et svar på dette?
Ved Havnås i Østre Trøgstad er det en plass, eller et hus i dag, som heter Hakebro. Plassen ligger like syd for brua på Havnås langs elva Hera. Jeg tror plassen er skilt ut fra gården Langsether.

Jeg tror Hakebrofolket har navnet sitt derfra, men jeg understreker, jeg tror.

Mvs Solveig Krog

Solveig Falkenberg Krog
Sted: ØRJE

Legg inn av Solveig Falkenberg Krog » 2. juni 2015 kl. 10.36

Her er litt mere info om Hans og Maria.
mvh Solveig

Hans Olsen Hakebru var av tater ætt. Og det er vel også høyst sannsynlig at Maria
Knutsdatter hadde samme blod i årene. Deres foreldre er ukjent.
Eilert Sundts fantefortegnelser 1859 / 65.
Hans Olsen Hakebru og Maria Knutsdatter finnes omtalt i Øvre Romerikes
ekstrarettsprotokoll i møte den 29 september 1789. Lensmannen hadde i henhold til
Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse
var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn.
I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år.
Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts
kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30 mai 1782.

Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang
forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad, og siste gang var i Hobøl sokn.

Svar

Gå tilbake til «Trøgstad»