Jørgensens treskofabrikk i Skånevik?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Jørgensens treskofabrikk i Skånevik?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. april 2015 kl. 13.07

Min tippoldefar kom fra Kalhovd i Masfjorden nord for Bergen.
Han hadde en bror, Bendix Jørgensen, som havnet i Skånevik. I flg Skåneviksoga var han en "driftig mann". Først drev han som garger, og så startet han garveri (som det er bilde av i boka).
Deretter skal han startet en fabrikk som produserte tretøfler/klogger/tresko, som skal ha hatt en god del ansatte.
Er det noen lokalkjente i Skånevik som kan fortelle meg hvor dette lå, og om det fortsatt er noen bygning(er) igjen etter det?
Noen som har noen bilder av det?
Han hadde en sønn som skal ha fortsatt driften, Carl Johan Jørgensen (1872-1952).
Jeg kan ikke finne at han hverken var gift, hadde barn eller søsken, så det ser ut til at den greina døde ut i Skånevik?
Eller er det noen lokalkjente som vet noe mer?

Min tippoldefar Berent Jørgensen var også såkalt "driftig", så han dro fra Masfjorden til Hamburg og utdannet seg som fotograf, samtidig som han skaffet seg kone derfra. Han startet opp som fotograf i Bergen i 1865, men døde så alt for ung allerede i 1872, bare 35 år gammel. Hans tyske kone satt igjen med en to år gammel sønn, og var høygravid med sønn nr 2, som ble født dagen etter at Berent ble begravd. Han var sannsynligvis utviklingshemmet eller noe lignende, for han er etter at han ble voksen stadig å finne i fattigkassens ruller i Bergen og omegn.

Jeg tror at Bendix med familie i Skånevik tok seg en del av sin svigerinne og barna, for Skånevik dukket ofte opp i diverse sammenhenger. Og det hørte jo ikke akkurat helt med til nærområdet til Bergen på den tiden.

For tiden scanner jeg inn gamle foto fra familien . Og her dukker dette bildet opp, fra Skånevik (ca 1895?). Min far har skrevet bakpå: "Skånevik: Karl (onkel) Jørgensen ... .. Jørgensen onkel i Skånevik (far til Karl)". Min fars håndskrift er verre å tyde enn mang en gotisk kirkebok ;-)
Karl var jo ikke onkel til min far, og det var heller ikke Bendix. Men Bendix var onkel til min fars morfar, og Karl var så hans fetter.

Er det noen som kjenner igjen noen på bildet?
Det er både en "ekstra" mann der, 2 ukjente "koner" og 2 unge jenter der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Jørgensens treskofabrikk i Skånevik?

Legg inn av gj21916 » 19. april 2015 kl. 20.27

noe her,

Toflefabrikken i var i drift fra 1898 til 1942, den siste tiden i temmelig redusert omfang. De siste arbeiderne var Johannes Brendeland og Askel Halleland, og Askel kjøpte etter hvert fabrikkbygningen og omgjorde den til bolig.

http://kursogkunst.no/index.php/1327772

http://kursogkunst.no/index.php/1327989

Galleri Brønnen er et kunstgalleri i den gamle Toflefabrikken, beliggende ca. 400 meter mot vest fra Skånevik Fjordhotel.
mvh Grete A.K.

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Jørgensens treskofabrikk i Skånevik?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. april 2015 kl. 23.01

Fabelaktig :-)

Svar

Gå tilbake til «Etne»