En av mine oldeforeldre hadde en sønn ved navn ” Thorvald Peder Coucheron Steffensen”. Det skulle bety at en av hans forfedre i relativt nær fortid bar navnet Coucheron. Et par slektsinteresserte tanter mener også å ha hørt at en av deres tipp-oldemødre hadde forbindelse med Coucheron slekta. Tantene mente at dette gjaldt Thorvalds oldemor, A. C. Martens som ifølge
klokkerbok og
ministerialbok fikk et barn utenfor ekteskap i Tromsø den 28 apr 1839. Dette var Torvaldine Hauge, Torvalds bestemor. De aktuelle kirkebøkene sier at A. C. Martens var enke og kom fra Bergen. Thorvalds mor hette Anne Cathrine Sellechen. Dersom hun var oppkalt etter sin bestemor kan det være grunn til å tro at A. C. Martens skal være Anne Cathrine Martens.
Under Digitalarkivet og
”Vigde i Bergen” finner jeg at i 1824 giftet Hans Jochum Martens seg med Anne Catrine Coucheron. Hun kan derfor være A. C. Martens. Hans Jochum
døde i 1828 og ble begravet den 2. juni samme år. Dette stemmer med at A.C. Martens i Tromsø i 1839 var enke. Jeg har heller ikke funnet noen andre i Bergen i det aktuelle tidsrom som kan hete A. C. Martens.
Ut fra dette mener jeg at det er sannsynlig at Anne Catrine, datter av Jens Munthe Coucheron og Catharina Knagenhielm kan være den samme som min A.C. Martens i Tromsø. Men for ikke urettmessig å skryte på meg for mange fine navn i slektstreet mitt vil jeg gjerne få bekreftet

eller avkreftet

konklusjonen min. All informasjon om A. C. Martens eller Anne Cathrine Coucheron tas imot med takk

. Hennes foreldre, besteforeldre, etc finner jeg selv.
Etterlysningen er postert både i Tromsø og Bergen