Campbell-familien i Bergen

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Campbell-familien i Bergen

Legg inn av dn19444 » 7. januar 2008 kl. 21.11

Er det noen som kjenner til Campbell-slekta i Bergen? Jeg mener å ha funnet ut at flere barn av Jacob Campbell og Anna Susanna Sadolin, som bodde i Egersund, flyttet til Bergen. Blant annet var det to brødre ved navn Jacob Sadolin Campbell og Laurits Fredrik Sadolin Campbell.

Er det noen som kjenner opphavet til Jacob Campbell og Anna Susanna Sadolin eller noe annet om familien?

Det var også to døtre av disse to som havnet i Bergen, Dorthea Christine Serina Levine og Laurentse Lund. Førstnevnte giftet seg med Martinus Albriktsen Mehne, den andre med Tollev Tollevsen Hovland...

Min teori er at Jacob Campbell d.e. kan ha vært sønn av en James Campbell og Dorothea Christina Levin. Jeg tror denne James var lege og at hans kone var fra Stavanger. De fikk barn i Stavanger i 1738 (William James), 1743 (Mons Andreas) og 1746 (Susanna), men må ha vært en tur også i Bergen, for i 1740 og 1741 ser det ut til at barna Jacobus og Johanette ble døpt i Bergen.

Jeg blir glad hvis noen er i stand til å bekrefte noe rundt dette.

Knut Urdal Larsgård
Sted: ÅLESUND

Re: Campbell-familien i Bergen

Legg inn av Knut Urdal Larsgård » 8. februar 2008 kl. 22.29

En Jacob Sodolin Campbell Amundsen blir døpt i Korskirken i Bergen, 17. februar i 1833. Han er sønn av skomakermester Amund Amundsen, innflytter fra Skjong, Borgund på Sunnmøre, født i 1791 gift med Anne Serene Johannesdatter ( enke født i september 1800). Vigsel 17.10. 1823 i Korskirken.

Denne Jacob Sodolin Amundsen blir gift med Helene Berentine Dahl født 3.4 1834, foreldre smedmester Ole Helgesen Dahl fra Dale i Luster, og hustru Maren Christine Antonsdatter. Vigselsdato 5.12.1858

Jacob og Helene Berentine får flere barn, også datteren Hilda Augusta, hun gifter seg med Kasper Andreas Jensen fra Bodø (6.feb 1877 i Korskirken), og de bosetter seg i Bodø. De er oldeforeldre til min kone.

Jeg har ikke mer på Anne Serene (severene) enn at hun er datter av Johan Johansen og Johana Abelsen. Har derfor fundert på Campbell navnet. Har funnet det igjen i min kones slekt i Levanger, 2 generasjoner senere.

Hilsen

Knut Larsgård

3407
Sted: HAKADAL

Re: Campbell-familien i Bergen

Legg inn av 3407 » 25. oktober 2010 kl. 0.33

Det stemmer med Døypte i Bergen 1668-1815 at Doctor James Campbell og Dorothea Christina Lewien/Levin er foreldre til Jacobus Campbell f. 1741 (og også Johannette f. 1740). Jeg søkte på James.

Det finnes en kilde:
J.H.S. Campbell: Stamtavler over Familien Campbell i Norge, samt slægterne Megeland, Sebben, Harrje, Haltaus og Kling m.fl., Bergen 1877

Jeg vet ikke om det står noe mer der.

Svar

Gå tilbake til «Bergen»