Vielse for Haakon Waldemar Iversen og Inga (Inger Johanne) Loose

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Tore Vassdal
Innlegg: 16
Registrert: 8. oktober 2015 kl. 0.34
Sted: LARVIK

Vielse for Haakon Waldemar Iversen og Inga (Inger Johanne) Loose

Legg inn av Tore Vassdal » 22. november 2021 kl. 1.08

Hei igjen
Denne gangen er det årstallet for en vielse jeg har bruk for. Etter egen uklar hukommelse er 1946 mest sannsynlig, men det kan kanskje være 2-3 år feil i begge retninger, kanskje mer. Jeg ser det som mest sannsynlig at de hadde borgerlig vigsel.
Det gjelder et seint ekteskap. Bruden hadde vært enke ca 20 år, brudgommen hadde trolig også vært gift før. Begge levde til de var over 90.

Om brudgommen:
Haakon Iversen, f. 1870 i Christiania, var ennå i virksomhet som selger/agent da de giftet seg. Han pleide å skrive fornavnet sitt med aa framfor å og hadde Wilheim/Vilhelm som annet fornavn, lite brukt. Trolig flyttet paret sammen i Haakons gamle leilighet på Møhlenpris. Det ser ut for at Haakon hadde vært tilknyttet Johannes menighet i mange år.

Om bruden:
Inga Loose var hjemmedøpt av jordmoren med morens navn Inger Johanne Gabrielsen, men hun brukte alltid fornavnet Inga. Det hendte hun titulerte seg forretningskvinne. Inga meldte seg ut av statskirken i unge år. Det hindret henne ikke i å være et engasjert medlem i Frelsesarmeen i tiden som enke.

Jeg har brukt en god del tid på å leite i Digitalarkivet uten hell. Når jeg tar det opp her, er det i håp om at noen som leser det, kan ha støtt på disse navnene før, eller har noen tips om leitemuligheter som jeg ikke vet om eller har tenkt på selv.
Vennlig hilsen
Tore Vassdal
 
 

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Innlegg: 791
Registrert: 10. oktober 2012 kl. 18.59
Sted: Skåredalen

Re: Vielse for Haakon Waldemar Iversen og Inga (Inger Johanne) Loose

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 22. november 2021 kl. 9.18

Norsk Lysingsblad fredag 16.09.1938
Iversen, Håkon Waldemar, agent, og enkefru Inga Johanne Loose, begge Bergen. — Forst, i Bergens Frie Misjonsmenighet.

 
Vennlig hilsen
Åsbjørg

Tore Vassdal
Innlegg: 16
Registrert: 8. oktober 2015 kl. 0.34
Sted: LARVIK

Re: Vielse for Haakon Waldemar Iversen og Inga (Inger Johanne) Loose

Legg inn av Tore Vassdal » 22. november 2021 kl. 18.04

Fabelaktig! - Men slik kan man bomme når det gjelder minner fra barneårene. Jeg har hatt en forestilling om at dette var mange år seinere. 
Inga var søster til min mormor og til Gunnar Garbos farmor. (Vi var altså fettere) 
Hjertelig takk!
Vennlig hilsen fra Tore

Svar

Gå tilbake til «Bergen»