Østen Østensen Espegel

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Østen Østensen Espegel

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 8. april 2008 kl. 20.31

Østen Østensen Espegel er nevnt i Bergen i 1865-telling. Han var fra Sunnfjord (Ytre Holmedal) F. 1821. Dette er siste spor etter ham.

Har sjekket utvandringen og døde i Bergen.

(prøver å finne ut hva som skjedde med ham videre)
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Østen Østensen Espegel

Legg inn av dn21993 » 8. april 2008 kl. 20.58

Hei, finner på Folketelling 1900 Hordaland,Finaas. Nedrebøn gård

Østen Østensen, gaardbruker-selveier f. 1823
Massi gundersdatter - husmor f. 1825

Håper dette er til noen hjelp, det er ofte litt forskjell ang. alder i FT.

Hilsen Grethe Aud

gj06780
Sted: EIDSVåGNESET

Legg inn av gj06780 » 9. april 2008 kl. 16.00

Hvor ble det av Østen?
Takk for hjelp til å finne Østen. Han var den siste av en rekke Østener som budde på en liten h-plass i fjella mellom Fjaler og Lavik.Plassen ble nedlagt i 1871.

Renathe-Johanne Wågenes hjalp meg med å etterlyse Østen.
Takk Grethe Aud for at du og prøver å hjelpe.

Hadde funnet navnet på Finaas. Men det er ikke nok grunnlag til å tru det er han.Ser det var en del med samme navn i den tiden.Hadde håpt å finne en bekreftelse med fødested, som er Espegjel, eller ytre Holmedal, Sunnfjord. Har sett at det ofte er oppgitt feil alder i folketellingane. Han var ugift i 1865.

Håper det finnes noen som kan hjelpe å finne et svar.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 12. april 2008 kl. 4.19

Hei Elna!

Det alternativet jeg trodde mest på var Östen Östensen i Finnås,men han var fött 1823 på garden Nedrebö,i kirkeböker Finnås/Moster,så det er ikke han.

Ser att Östen Östensen Espegil/Röyrbotten flyttet til Bergen 2/1-1857,og att han hadde 2 brödre:Johannes f.1818 og Jörgen f.1828,men de dödde tidligt så det finnes ikke i dag levende etterkommere til de som har info om Östen,(desverre)men dette du kanskje allerede visste???

Det kan jo finnes en mulighet og ta kontakt med idag levende etterkommere til Östen sin uekte datter Johanne Pethrine Östend.Gallefoss/Engen f.18/7-1847,g.1871 m. Klemet Larsson bst. Mäkevik/Hellevik i Fjaler.(hvem vet,de kanskje har info om sin forfader)
Barn:2 av 6 stykker,Bergitte f.1872 g.m. Johannes Anderss.Eiken,Peter Oliver f.1891 g.m Olga Pederd.Indrevär,bst.Hellevik.

Vil du ha info om idag levende etterkommere til de 2 nämnde ovenfor,så kan du sende mig en privat melding.

Jeg er fött og oppvoksen i nabokommunen Hyllestad,og har litt kjennskap til denne släkten,pluss att jeg har gards-og ättesoge for Fjaler.

Er behjelpelig.
Mvh,Svehn. :D

gj06780

Legg inn av gj06780 » 12. april 2008 kl. 16.53

Takk Svehn !! Er så glad og imponert, hvordan du klarte å finne......Om jeg ikke klarer å finne Østen så er det viktig å vite at det var noen etter han.

Da du har røtter i fylket vil jeg fortelle noe om min interesse for Østen og folke i område. Den første østen(oldefaren) budde på plassen Røyrbotten. I ca.1780 rydda han og de to sønnene plassen Espegjelet, de fekk 15 riksd av Det nyttige selskap.

Når Østen for til bergen var folke hans i røyrbotten borte. Det samme var søsken og far på Espegjelet . Hvor lenge mor Orlaug levde har eg ikke klart å finne.

Plassen var drevet frem til 1871.Dette er plassen der" ingen skulle tru at nokon kunne bu"
Det ligger ca.300 m.o.h, øde og med veldige avstander. Det er nesten uvirkelig hvordan de klarte å overleve, så karrigt for både folk og fe. Naturen har tatt tilbake Espegjelet, men tuftene er helt ok.

Dette natursjønne område skal nå gjørest bedre tilgjengelig. Folkene og livet der oppe skal minnes( info-plate)
Derfor denne interessen for de som vokste opp der....

Da du er god på dette, Espegjelet,ble senere lagt under Ytre Torvund, Ættebok Lavik, Brita født 1846,Hansd, kan det være en som ble gift på Dyrdal? Dette er de som tok over etter Østen slekta. Bror hennes Anders for til Skor,hyllestad,f.1837

gj06780

Legg inn av gj06780 » 13. april 2008 kl. 14.15

Hei igjen Svenh.
Ser ut til at Brita er funnet. Under flytting fra sogn, Brita Hansd.Olson, født i Guddalen, flytta 1874 reisemål Amerika.Noen opplysninger stemmer ikke, men kommentarer ved siden av bekrefter,( tror eg)
Er det mulig å få bekreftet at hun kom frem, etterkommere????

Nå er det Østen som fortsatt gjenstår, det ser ikke ut til at det er mulig å finne ut hvor han ble av.

Når det gjelder Espegjelet er Ættebok for Fjaler ufullstendig.Siste folka som levde der er ikkje nevnt. Anders Anderson Nordevik og Marta Måredal ( stammor til Henning Måredal Høyanger) Anders omkom i snøras ved Norevikstølen 1871, skulle ned å betale bygslingsavgift. Lavik Ættebok. Men finn ikkje når og hvor han ble begravd, ikkje i kirkebok Guddal eller Lavik.

Mvh
Elna

Trond Madsen
Sted: FLAKTVEIT

Legg inn av Trond Madsen » 13. april 2008 kl. 14.49

Hei !

Den 6. mai 1870, ble Gårdm. Anders Andersen 44 år, begravet han døde 15. feb. 1870, adr. er Indre Norevikum.

Se skannet kirkebok for Kyrkjebø / Lavik 1854 - 1881. En mulig kandidat ?

mvh Trond Madsen

gj06780

Legg inn av gj06780 » 13. april 2008 kl. 17.06

Hei Trond.
Takk for svar, kjekt flere vil dra lasset for å finne svarene.
Har vanskelig for å tru at dette er den rette Anders, hvis en skal tru at han ble tatt av raset julaften 1871. Som ætteboka skriver. Alder blir og feil. Men at han ikke ble begravd før i februar er godt mulig. Var sikkert vanskelig å finne han.....

gj06780

Legg inn av gj06780 » 13. april 2008 kl. 17.30

Hei igjen
Anders var f.1840- han var altså 30 år i 1870. Men her er det vel en del feil et sted. Hvis han døde i feb. og først ble begravd i mai så skulle det tyde på at det er han...... eller?

Trond Madsen
Sted: FLAKTVEIT

Legg inn av Trond Madsen » 13. april 2008 kl. 18.41

Da prøver vi en annen !!

Ministerialbok, Lavik og Kyrkjebø, 1864 - 1881 :

Død: i januar, Begr.: 30. januar

Husmand Anders Andersen, 30 aar, Espegelet

Merknad: " funden død i Snefonden"

mvh Trond Madsen

gj06780

Legg inn av gj06780 » 13. april 2008 kl. 20.47

Dette var topp!!!
Du fann Anders, ingen tvil om det. Tusen takk!

Nå gjenstår Brita Andersd Torvund f.1812. Den siste som fekk barn i Espegjelet. Ser at samme år som ho fekk sin datter Haldis,1852 mistet ho både far og mannen Hans Olson Lavik.

Håper noen kan hjelpe, takk på forhånd.
Mvh
Elna

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 19. april 2008 kl. 8.56

Hei igjen Elna!

Nå skall du få all info om Östen Östensen Espegil som jeg lovet dig.

Först av alt har jeg forsökt med alle tenkbare muligheter og midler som finnes inom slektsforskning for og finne ut av Östen,og hva som hendte med han etter 1865-tellingen,men uten resultat. :( Har en kontakt i Statsarkivet/Bergen som kanskje kan gi ett svar.

Tok kontakt med en etterkommer til Östen i 3 generasjon,og overrasket blev jeg når denne person er gift med min favorittlärer på 60-talet i Leirvik skole/Hyllestad. :o
De visste ingenting,hadde ikke engang hört snakk om namnet Östen i Espegilet.

Finnes 4 bilder av garden Röyrbotten,Fylkesark.i S.og F,gardsleksjon/Fjaler.

Östen Östensen Espegil og Pernille Pederd.Engen/Guddal bst.Gallefoss,en uekte datter Johanne som nemnt tidligere.
Johanne g.m.Klemet Larsson f.1841 bst.Mäkevik/Hellevik som tidl.nemnt.
Alle barn:Bergitte f.1872 g.m. Johannes Eiken/Fjaler, event.barnlös.
Lovise f.1875,ingen info ennå.Lars f.1877,til U.S.A.Johannes f.1881,ingen info ennå.Jannike f.1885,ingen info ennå.Peter Oliver f.1891 d.1955,g.1940 m.Olga Pederd.Indrevär,info om deres barn sender jeg til dig som privat melding.

Johanne Östensd. d.1915 og Klemet Larss. d.1931.

Mvh,Svehn.

Brukeravatar
dn19471
Sted: BERGEN
Kontakt:

Legg inn av dn19471 » 6. januar 2009 kl. 20.21

Hei,

Da kan jeg meddele at Østen Østensen er funnet død på Askøy, nærmere bestemt Florvågøen, i januar 1894. Han var ungkar og arbeidsmann.

Elna har fått all informasjon jeg har kunne bringe frem i denne saken og hun har nå kontakt med Fylkesarkivet som vil hjelpe henne med oppslag i Fattigprotokoller. Skiftene etter Østens Østensen i 2 generasjoner ga ingen direkte sva. Orlaug levde da det ble skiftet i 1838. Vi har ikke funnet hennes dødsfall. Men leter videre i Fjaler og Lavik.

Mvh
Arnfrid (venninne av Elna)

Brukeravatar
Hans Gangstø
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Hans Gangstø » 7. april 2019 kl. 11.45

"Det kan jo finnes en mulighet og ta kontakt med idag levende etterkommere til Östen sin uekte datter Johanne Pethrine Östend.Gallefoss/Engen f.18/7-1847,g.1871 m. Klemet Larsson bst. Mäkevik/Hellevik i Fjaler.(hvem vet,de kanskje har info om sin forfader)
Barn:2 av 6 stykker,Bergitte f.1872 g.m. Johannes Anderss.Eiken,Peter Oliver f.1891 g.m Olga Pederd.Indrevär,bst.Hellevik. "

Klemet Larsen giftet seg med Johanne Petrine Østensdatter og fikk flere barn.

Deriblant sønnen Johannes Klementsen Hellevik.

Johannes havnet i Scotland og ble gift der.

https://www.facebook.com/groups/Norwegi ... up_comment

https://www.ancestry.com/family-tree/pe ... cessSource

Svar

Gå tilbake til «Bergen»