Pegelau/Garboe/Grandorph/Røhr/Seeman

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
23876
Sted: HØNEFOSS

Pegelau/Garboe/Grandorph/Røhr/Seeman

Legg inn av 23876 » 2. januar 2011 kl. 21.55

Jeg har sporet min kones slekt tilbake til navn som Garboe, Pegelau, Røhr, Seeman og Grandorph i Bergen.

Slik jeg forstår virker Pegelau-navnet å komme fra tysk handelsslekt.
Hans Mortensen Røhr var såvidt jeg vet urmaker

Det jeg håper på er at noen her inne kan noe om disse slektsnavnene og hvor de kommer fra.
På forhånd takk!
Øyvind

Atle Daniel Andersen
Sted: Lødingen

Re: Pegelau/Garboe/Grandorph/Røhr/Seeman

Legg inn av Atle Daniel Andersen » 3. januar 2011 kl. 0.15

Hei
Har ikke kjennskap til de slektene du nevner. Men, - ved leting etter annen slekt i Bergen på tidlig 1700-tall har jeg vært borti navet Pegelau mye. Det er mange kilder tilgjengelig fra Bergen som du kan bruke, gå inn på; DIS/Genealogiske ressurser/slektskilder i Norge/Hordaland/Bergen. Her kan du velge bl.a. kirkebøker, som er digitalisert, og altså søkbare. Under kategorien "Annet" kan du f.eks gå inn på "Drenger innflyttet til Bergen 1671-1760", og ved søk på etternavne Pegelau vil du få opp dette; http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... g&spraak=n .
(siden navn ofte er skrevet forskjellig vil det lønne seg å bruke søkefunksjonen "børjar på vis" og så skrive f.eks "pege" som søkeord, se øverst i lenken). Johan Pegelau kom til Bergen 1680. Han og mange flere kom fra byen Rostock. Pegelau må ha vært en slags bestyrer som hadde nyankomne drenger fra Tyskland i tjeneste hos seg. "Solegården" var antakelig en av gårdene i Bergen der Pegelau bodde/regjerte. Ved søk i de digitaliserte kirkebøkene vil du finne Pegelau både under Døpte i Bergen, Viede i Bergen og Begravede i Bergen. Lykke til!

Atle Daniel Andersen

Legg inn av Atle Daniel Andersen » 3. januar 2011 kl. 0.20

Atle Daniel Andersen

Legg inn av Atle Daniel Andersen » 3. januar 2011 kl. 0.26

Fikk ikke til å legge ved lenke til det blidet man får opp ved utført søk.
Legg inn i felt A; Etternavn, i felt B; Børjar på vis, og i felt C; Pege og trykk deretter Søk. I de boksene som kommer opp krysser du av for aktuelle alternativer og velger Søk

Svar

Gå tilbake til «Bergen»