Benjamin Bohman Rein og Gjerke Friis Molde

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
7870
Sted: SANDSTAD

Benjamin Bohman Rein og Gjerke Friis Molde

Legg inn av 7870 » 20. september 2006 kl. 16.16

Den 8.okt 1805 ble Benjamin Bohman Rein gift med Gjerke Friis Molde i Domkirken. Han var på det tidspunkt lærer ved Gråskolen, seinere ble han kordegn i Domkirken. Gjerke var født i Stod i Nord-Trøndelag, datter av sokneprest Ole Molde. Hennes mor (Margaretha Vahl) var bergenserinne, og hun vendte som enke tilbake til sin fødeby like før år 1800, sammen med sin datter Gjerke. Mor og datter ble boende på Smørsalmenningen en tid, inntil Gjerke giftet seg med sin Benjamin og flyttet til Mollesmauet. Hennes mor flyttet med, og hun døde der i 1812. Ekteskapet til Benjamin og Gjerke ble visstnok barnløst, og i februar 1820 døde Benjamin, 39 år gammel. Gjerke ble boende i Mollesmauet en tid, men det har ikke lyktes meg å finne hennes begravelse i kirkebøkene. Er det noen som kjenner til familien? Hun hadde nok flere slektninger i byen. Kan hun ha havnet hos noen av dem? Eller: Fantes det stiftelser i Bergen som tok imot pensjonister eller nogenlunde bemidlede og passet dem i deres alderdom? Da er det en mulighet for at hun kan ha havnet der? Alle opplysninger er av interesse.
Mvh
Svein Bertil Sæther,
Hitra

Brukeravatar
dn19471
Sted: BERGEN
Kontakt:

Re: Benjamin Bohman Rein og Gjerke Friis Molde

Legg inn av dn19471 » 8. oktober 2006 kl. 14.34

Hei,

jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet om Gjerke, men jeg jobbet litt med familien

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... gg=3#anker

jeg fikk også tilsendt sktifteprotokoll fra Trondheim, skal finne den frem

Mvh
Arnfrid :)

Brukeravatar
dn19471
Kontakt:

Legg inn av dn19471 » 8. oktober 2006 kl. 20.43

Nå har jeg funnet skifte etter Ole Molde 1721-1787:

Dato 15/9-1787.

Enke Madame Margareta Molde f Wahl.

Hennes verge sønnen Michael Wahl Molde (28).

Øvrige 9 barn, hvorav den første fra første ekteksap:

1)Maren Margreta (35) ugift
2) Maren Møller Molde (26)
3) Margrete Christiana Preus Molde gm Peder Klæboe
4) Henricha Christina Molde (22)
5) Giedske Friis Molde (20)
6) Bergita Maria Molde (18)
7)Olava Margrete Molde (10)
8) Friderica Elisabeth Molde (8)
9)Karen Andrea Molde (6).

Boet var fallitt med 1404 rdr i minus.

:) Arnfrid

Brukeravatar
dn19471
Kontakt:

Legg inn av dn19471 » 8. oktober 2006 kl. 21.08

Vet du hvorfor Benjamin og Giedske måtte ha konegleig bevigning for å gifte seg;

her er hans fødsel

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 43922#ovre

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 16. oktober 2006 kl. 23.47

Takk for responsen. Jeg har arbeidet en god del med prestefamilien Molde fra Stod i Nord-Trøndelag, og som du har sett av arveskiftet etter Ole Molde, så var ikke den personen du søker blant etterkommerne. Ole Molde hadde tre søsken. Broren Nils døde som student i København, og jeg kjenner ikke til at han hadde etterkommere. Søstra Bereth Maria hadde etterkommere, men ingen av disse kalte seg Molde. Søstra Inger har jeg ennå ikke klart å finne livshistorien til, men med en passe miks av nysgjerrighet og tålmod vil nok hun dukke opp fra glemselen før eller siden. Skulle du komme over noe om "mine folk" (Benjamin og Gjerke) ville jeg sette pris på et hint.
Takk for at du viste interesse.
Mvh
Svein Bertil

Svar

Gå tilbake til «Bergen»