Thea eller Mathea Gelin(-e), svensk herkomst
Moderator: MOD_Østfold
Thea eller Mathea Gelin(-e), svensk herkomst
Er det noen som har vært borti dette navnet, eller vet noe om denne kvinnen? Hun skal etter det jeg har blitt fortalt være en av mine oldeforeldre, og altså fra ca 1890.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Thea eller Mathea Gelin(-e), svensk herkomst
Het hun Gelin(e) til etternavn som gift eller før hun giftet seg? Hvem ble hun gift med, barn?
Er hun født i Norge eller i Sverige?
Kom med de opplysninger du har om henne og evt navn på ektemann.
Marit
Er hun født i Norge eller i Sverige?
Kom med de opplysninger du har om henne og evt navn på ektemann.
Marit
Hei Gry!
Vet ikke om dette er nytt for deg, men jeg prøver:
Tilla Kristiansdatter født 1896 på plassen M. Jarlsberg gift med Einar Kristian Hansen. Hennes foreldre er Karoline M. Karlsdatter født 1861 i Hoff i Jarlsberg og Kristian M. Kristiansen født 1855 i Ramnes i Jarlsberg. Karolines foreldre er Karl Gellin født 1828 i Sverige og hustru Karen Sørensdatter født 1824 i Sem i Vestfold.
Håper du kan bruke dette.
Mvh
Jan Frode
Vet ikke om dette er nytt for deg, men jeg prøver:
Tilla Kristiansdatter født 1896 på plassen M. Jarlsberg gift med Einar Kristian Hansen. Hennes foreldre er Karoline M. Karlsdatter født 1861 i Hoff i Jarlsberg og Kristian M. Kristiansen født 1855 i Ramnes i Jarlsberg. Karolines foreldre er Karl Gellin født 1828 i Sverige og hustru Karen Sørensdatter født 1824 i Sem i Vestfold.
Håper du kan bruke dette.
Mvh
Jan Frode
Hei Marit.
Hun var født i Sverige, og Gelin(-e) var hennes pikenavn, har jeg blitt fortalt. Mener bestemt at fars tante(Magna Antonette Nilsen f. Kristiansen, fra Vivestad, Vestfold) sa at hun het Geline, og at hun også sa at damen het Thea Mathea, men dette er lenge siden og jeg ser ikke bort fra at det er feil her. Hun var antagelig en av mine tippoldemødre på farssiden, hun var i tilfelle født ca 1850-1860(+/- 10 år).[/u]
Hun var født i Sverige, og Gelin(-e) var hennes pikenavn, har jeg blitt fortalt. Mener bestemt at fars tante(Magna Antonette Nilsen f. Kristiansen, fra Vivestad, Vestfold) sa at hun het Geline, og at hun også sa at damen het Thea Mathea, men dette er lenge siden og jeg ser ikke bort fra at det er feil her. Hun var antagelig en av mine tippoldemødre på farssiden, hun var i tilfelle født ca 1850-1860(+/- 10 år).[/u]
Hei Jan Frode.
Takk for opplysningene, her var det mye som var nyttig å vite, og som jeg ikke visste fra før. Er helt i oppstarten, og har ikke holdt på med slektsgransking før, så jeg famler litt i blinde.
Takk for opplysningene, her var det mye som var nyttig å vite, og som jeg ikke visste fra før. Er helt i oppstarten, og har ikke holdt på med slektsgransking før, så jeg famler litt i blinde.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
I 1865 telling finnes det en Gelin til i Hof i Vestfold
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2210#ovre
Vet ikke om dette er av samme slekt som den Jan Frode nevner.
Marit
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2210#ovre
Vet ikke om dette er av samme slekt som den Jan Frode nevner.
Marit
Einar Kristian Hansen var min bestefar på farssiden og han het også Gjersengen til etternavn. Han var fra Aremark,fra gården/ småbruket Gjersengen som antagelig ble skilt ut fra gården Myren. Gjersengen ligger på veien til Bjørkebekk.
Sist redigert av gj04091 den 12. desember 2006 kl. 9.40, redigert 1 gang totalt.
Hei Marit.
Ser at det kan være en yngre bror f. eks. Et merkelig sammentreff at begge skulle gifte seg med ei som het karen, men det var et veldig vanlig navn. Det var vel endel svensker som kom over for å jobbe som veiarbeider(rallarer). Thea,eller Mathea, var kanskje deres mor?
Ser at det kan være en yngre bror f. eks. Et merkelig sammentreff at begge skulle gifte seg med ei som het karen, men det var et veldig vanlig navn. Det var vel endel svensker som kom over for å jobbe som veiarbeider(rallarer). Thea,eller Mathea, var kanskje deres mor?
Hei.
Fikk hjelp og fant antagelig den Thea eller Mathea Gelin som jeg søker.
Min farmors(Tilla Kristiansdatter,f.1896) mor(Caroline Matilde Carlsdatter,f.6.des 1860) hadde svensk far( Carl Leonard Gel(-l)in,f.1828 i Sverige)og hennes mor het Karen Mathea Sørendsdatter, usikker f.dato.
Gelin opptrer forskjellig skrevet: Gelin, Gellin, Jelin og min fars tante var helt klar på at navnet skulle skrives Geline.
Den Svend August Gelin som Marit fant for meg lenger opp her, er temmelig sikkert Carl Leonard sin bror, siden han var fadder ved dåpen til Caroline.
Fikk hjelp og fant antagelig den Thea eller Mathea Gelin som jeg søker.
Min farmors(Tilla Kristiansdatter,f.1896) mor(Caroline Matilde Carlsdatter,f.6.des 1860) hadde svensk far( Carl Leonard Gel(-l)in,f.1828 i Sverige)og hennes mor het Karen Mathea Sørendsdatter, usikker f.dato.
Gelin opptrer forskjellig skrevet: Gelin, Gellin, Jelin og min fars tante var helt klar på at navnet skulle skrives Geline.
Den Svend August Gelin som Marit fant for meg lenger opp her, er temmelig sikkert Carl Leonard sin bror, siden han var fadder ved dåpen til Caroline.