Guttorm Jonson Engelsviken

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Heidi Merete Langgård
Innlegg: 24
Registrert: 23. oktober 2013 kl. 13.07
Sted: Gressvik

Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av Heidi Merete Langgård » 1. august 2019 kl. 15.02

Hei
Jeg kan tenke meg at han har vært oppe her før, men søket ga ingen resultat her.

Jeg leter etter korrekt kone til Guttorm Jonson f. 1540, Engelsviken, d. 1602/1603. Jeg ser at han i mange slektstrær er gift med Anne Malene Helgesdatter Møklegård, f. rundt 1639, datter av Helge Halvorsen Møklegård. Problemet er jo bare at Anne Malene Helgesdatter da er født etter at Guttorm Jonson døde, og at det er umulig at hun kan ha født ham noen barn.

Jeg regner med at Guttorm Jonson, som skal ha vært gift 2 ganger, var gift med en annen Anne Malene.
I så tilfelle søker jeg etter Anne Malene Helgesdatter korrekte ektefelle.

Jeg har hatt en pause fra slektsforskningen og trenger et lite dytt i riktig retning igjen. Kirkebøkene går ikke så langt tilbake, men jeg vet at jeg har sett noe et sted, som jeg ikke finner tilbake til.

Det er mange i Østfold som er i slekt med disse 2, men jeg har ennå tilgode å se de korrekte dataene.

mvh
Heidi Langgård

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av gj25675 » 1. august 2019 kl. 15.13

Hvor har du funnet at Anne Malene Helgesdatter er født 1639? Jeg har lest et sted at hun er født 1547 (skal sjekke om jeg finner igjen kilden til dette)


Hun skal jo være mor til Nils Guttormsen født ca 1580.

Fra denne Nils og fremover finnes det en ganske omfattende tekst av Kaare Bjerke i tidsskriftet Varden (Onsøy historielag) fra 1953. Han nevner ingen aner før dette, så eldre slektninger er nok beheftet med mye usikkerhet.

Hilsen
Matthias
(angivelig 9-tippoldebarn av Guttorm og Malene)
Sist redigert av gj25675 den 1. august 2019 kl. 15.27, redigert 1 gang totalt.

Heidi Merete Langgård
Innlegg: 24
Registrert: 23. oktober 2013 kl. 13.07
Sted: Gressvik

Re: Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av Heidi Merete Langgård » 1. august 2019 kl. 15.24

Jeg tror at det dreier seg om 2 forskjellige Anne Malene Helgesdatter.
Hennes far Helge Halvorsen Møklegaard er født 1593, og da kan jo ikke hans datter være født før ham.

Dersom hun er født 1547, er hun ikke datteren til den Helge Halvorsen Møklegaard jeg tenker på.

Jeg prøver å følge den korrekte linjen fra Gunvor Ulfsdatter fra Kihl, g. m. Helge Halvorsen Møklegaard.

Og den korrekte linjen fra Guttorm Jonson Engelsviken.

Begynner å lure på om jeg er helt på bærtur....

Heidi Merete Langgård
Innlegg: 24
Registrert: 23. oktober 2013 kl. 13.07
Sted: Gressvik

Re: Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av Heidi Merete Langgård » 1. august 2019 kl. 22.38

Hei igjen
Jeg har faktisk den utgaven av Varden fra 1953 foran meg. Den er grei. Det er leddet før jeg lurer litt på.
Niels Guttormsen er min 8 ganger tippoldefar, så du og jeg er vel på samme linje i forhold til Guttorm og Malene :-)

Lurer imidlertid på om det er 2 Guttorm Jonsen som byttes om litt der ute. En av dem døde i 1603 (Engelsviken), mens den andre, også fra Onsøy, levde i 1617 på Kråkerøy/Utgård.

Heidi :-)

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av gj25675 » 2. august 2019 kl. 9.10

Jeg ser nå at dette har vært feil i mitt slektstre også, så her bør nok kildene defineres klarere.

Det skal også være en tekst av Atle Steinar Langekiehl i Norsk slektshistorisk tidsskrift XXXIII fra 1992 om slekten fra Møklegård.

Jeg har ikke sett denne i original (tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket), men vi må vel gå ut fra at det som er sitert i bygdebok for Onsøy her er riktig gjengitt (det ser ut som en faksimile fra tidsskriftet på side 98 i Onsøyboka):
https://www.nb.no/items/260a67896c87abc ... b?page=101

og hvis Langekiehl har fått dette rett, kan jo ikke denne Guttorm Jonsen Utgård som gifter seg inn i Møklegårdslekten (født mellom 1615 og 1639) være far til Nils Guttormsen fra Engelsviken som var født omkring 1580

Denne Nils Guttormsen skal få en sønn Gunder Nilsen (1604-1688) som igjen får sønnen Nils Gundersen 1657-1723

Heidi Merete Langgård
Innlegg: 24
Registrert: 23. oktober 2013 kl. 13.07
Sted: Gressvik

Re: Guttorm Jonson Engelsviken

Legg inn av Heidi Merete Langgård » 2. august 2019 kl. 10.20

Takk for svar og link.
Jeg fant samme link i går, så jeg konkluderer med at det er 2 forskjellige Guttorm Jonsen, begge fra Onsøy.

Dessverre er ikke alle like nøye med kildemateriale. I den anledning viser jeg til et innlegg i Varden (har dessverre ikke nummer), hvor Olia Marie Christiansdatter Bruun, gift med Tønne Børresen, fikk feil familie. Det ble sagt at hun var datter av kjøpmann Bruun fra Ørebekk, mens hun i virkeligheten kom fra Sandø, Hvaler, og var datteren til lensmann Bruun.

Da får vi bare jakte videre på både Malener og Guttormer.

Hilsen Heidi

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»