A. Kundert
Moderator: MOD_Østfold
A. Kundert
Er det noen som vet hva som skjedde med sveitseren A. Kundert, min tipptipptipp oldefar. Jeg finner ut at han levde på Lundestad i Berg i 1865, men her forsvinner alle spor og hvor ble han av. Hilsen Dag Marius Hestvik. Håper noen kan hjelpe meg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: A. Kundert
Vet het han,Andreas?Kan det passe at han er 68 år i 1875?
"Andreas Kúndert", begravet 17.11 1888: Nr. 24 i Borge, Østfold.
Han er også omtalt som Anders (ikke Andreas) i ulike kilder.
Han er også omtalt som Anders (ikke Andreas) i ulike kilder.
Tusen takk, Kjell-Einar Rokstad. Det var det jeg fant ut at det var den samme mannen hvilket min mor protesterte på. Og nå fikk jeg det bekreftet. Jeg er interessert i alle kilder så jeg kan skrive ned historien mest mulig fullstendig om Andreas Kundert som han ble kalt i Sveits, eller Anders Kundert. Jeg håper å høre mer fra dere. Dette er spesielt interessant, ikke bare for meg. Stor takknemlighet.
Vennlig hilsen Dag Marius Hestvik.
Vennlig hilsen Dag Marius Hestvik.
Det stemmer, Oddgeir Marthinsen. Han ble født i Glarus i Sveits i 1807. Hvis du har flere opplysninger er jeg absolutt takknemlig. Jeg prøver å skrive ned historien om min tipptipptipp oldefar og gjøre den mest mulig kjent for andre interesserte. Jeg visste ikke så mye om han fra før. Vennlig hilsen Dag Marius Hestvik.
Mange artikler online der Anders Kundert omtales, knyttet til "fjøs- og melkestell", eks. : I ...
"Det kom flere sveitsiske ystere til Vallø. En av disse var Anders Kundert, som faktisk ble en foregangsmann når det gjaldt fjøs- og melkestell i landet.
Det var i 1847 at Kundert kom til Vallø. Han ble fort ansatt som offentlig veileder i fjøs- og melkestell".
I en annen artikkel: "Kundert var ansatt av Det Kongelige Selskap for Norges Vel som vandrelærer med spesiell vekt på ostelaging".
"Det kom flere sveitsiske ystere til Vallø. En av disse var Anders Kundert, som faktisk ble en foregangsmann når det gjaldt fjøs- og melkestell i landet.
Det var i 1847 at Kundert kom til Vallø. Han ble fort ansatt som offentlig veileder i fjøs- og melkestell".
I en annen artikkel: "Kundert var ansatt av Det Kongelige Selskap for Norges Vel som vandrelærer med spesiell vekt på ostelaging".
I følge familysearch.org bodde han på Borregaard,Tune i Østfold i 1875.Han var da Kvægrøgter og 68 år.
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9R-9TZ
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9R-9TZ
Svært interessant. Jeg skal ta med dette nå som han og het Anders. Oppstod det ny type ost ved Vallø? Og Borregård stiftet 1889 kort tid etter hans død, hvor han bodde i 1875. Lagde ikke de også bioprodukter? Håper absolutt på flere svar og informasjon. Takknemlig hilsen Dag Marius Hestvik.
Tips,gå inn på nb.no å søk på Andreas Kundert.En del bøker får du ikke opp-må lånes.
Andreas Kundert og hans familie får en bred behandling i Gårder og slekter i Borg og Torsnes, bind 7. Denne bokserien kan lånes f.eks. på Fredrikstad bibliotek, og den finnes dessuten på lesesalen, Riksarkivet i Oslo. Ta gjerne kontakt med meg per e-post.
mvh KOFjeld
[email protected]
mvh KOFjeld
[email protected]