Hans Mathæus Mathisen, født 3.2.1889 i Glemmen

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Innlegg: 121
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.52
Sted: BODØ

Hans Mathæus Mathisen, født 3.2.1889 i Glemmen

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 13. februar 2021 kl. 12.47

Hans Mathæus var født 3.2.1889 i Glemmen, og var sønn av August Mathisen og Laura Hansdatter, Nøkleby. Han ble konfirmert i Glemmen 4.10.1903. 
I følge annotasjonsruller (sjømannsruller) for Fredrikstad mønstringskontor  mønstret han av skipet "Thomas" i Hamburg 8.10.1907. I rullen er anført "Inddradd 1914", noe som kan antyde at han var død på dette tidspunktet. I rullen står mora feilaktig oppført som Larsdatter. 

Min farfar, Hans Mathæus Mathisen Bærø, f. 18.6.1912, var oppkalt etter sin eldre bror, som skal ha vært død før min farfar var født. Imidlertid har jeg ikke funnet opplysninger om når eller hvor Hans Mathæus (den eldre) døde, og har  heller ikke noen bekreftede opplysninger om at han var død da min farfar ble født. Jeg har min egen teori om at han rett og slett rømte, og kanskje emigrerte til et annet land, uten at dette på noen måte er bekreftet. 

Dersom noen kan bidra med hjelp til å finne ut mer, er jeg svært takknemlig. 

Mvh Øystein Bærø
 
 
 
 

Brukeravatar
Øystein Brusevold Bærø
Innlegg: 121
Registrert: 4. desember 2004 kl. 15.52
Sted: BODØ

Re: Hans Mathæus Mathisen, født 3.2.1889 i Glemmen

Legg inn av Øystein Brusevold Bærø » 31. januar 2023 kl. 15.50

Jeg gir ikke helt opp å få svar på denne gåten. Det jeg observerer er at de som ukritisk henter opplysninger fra slektstrær (ref. Ancestry og MyHeritage) også ofte har forvekslet den yngre med den eldre Hans Mathæus. 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6438
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hans Mathæus Mathisen, født 3.2.1889 i Glemmen

Legg inn av Astrid Mollan » 31. januar 2023 kl. 17.03

Det er en her, sjømann, Name: Hans Mathisen
Nationality: Norwegian
Arrival Age: 25
Birth Date: abt 1889
Port of Departure: Havana, Cuba
Arrival Date: 12 Oct 1914
Port of Arrival: New Orleans, Louisiana
Ship Name: Nornega
Save

Det er mange med samme navn. Kan du tenke deg et annet etternavn han kan ha brukt? Hva var stedsnavnet han bodde da han dro? Forøvrig ville det sannsynligvis kommet en melding om Hans død fra konsulatet eller rederiet. Prestene skrev det ofte inn i kirkeboka. Han kan ha reist til Sør Afrika ol. Australia har skannet mye og lagt ut på ancestry.
(En bror av min bestefar forsvant sporløst i 1909, etterlyst og lett etter også da moren døde i 1939). 
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»