Glemmen. Rød og Onsø

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
5625
Sted: RENA

Glemmen. Rød og Onsø

Legg inn av 5625 » 27. juni 2008 kl. 16.11

Min bestemors bror Aksel Adolfsen ble konfirmert i Glemminge kirke den 25 april 1892.
Det står at bosted er Rød, Onsø når jeg ser på kartet så ser det ut til at disse stedene er litt langt i fra hverandre. tat i betraktning av at dette var en tid uten transportmidler. Og at de hadde ingen slekt som dro dem til en kirke lenger unna en den nermeste. Så det jeg lurer på om det er noe som jeg er uvitende om ang. navn og beligenhet på disse stedene som er nevnt.

:?: :? Tore Engh

22765
Sted: GRESSVIK

Re: Glemmen. Rød og Onsø

Legg inn av 22765 » 29. juni 2008 kl. 4.17

De kan ha valgt Glemmen av ulike årsaker, istedenfor konfirmasjon i Onsøy. Har mine egne eksempler på det. Mine slektninger bosatt i Vigmostad/Lyngdal området giftet seg i Kristiansand av ukjent årsak (ved 1880 tallet). Og mine besteforeldre på tidlig 1900 tallet giftet seg i Gamle Glemmen, selv om de var bosatt i Onsøy/Vestbygda. Så de kunne nok komme seg frem og tilbake på den tiden også;).

På Gressvik var det kun en interimskirke på tiden din slektning ble konfirmert(Kan lese om hvorfor dette på http://www.onsøy-gressvik.menighetsblad.no. Om de bodde på Rød på Gressvik var nok veien til Onsøy kirke nesten like lang som til Glemmen.

Ellers gikk det fast båtrute mellom Gressvik og Fredrikstad sentrum. Ca mellom 1883 og 1952 (Gressvikbåtene). Det var en mulig reisevei. Så sant det ikke er Rød i Vestbygda/(Engelsviken) du lurer på da?

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»