Marie Emilie Bentsdatter, f. Korshavn i Lyngdal?

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Sven Olaf Borg
Innlegg: 534
Registrert: 8. mars 2005 kl. 19.22
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Marie Emilie Bentsdatter, f. Korshavn i Lyngdal?

Legg inn av Sven Olaf Borg » 21. september 2010 kl. 18.25

Trenger litt hjelp til å finne denne personen. Vet ikke om jeg leter på rett sted. Iflg kirkebok for Sokndal i Rogaland gifter Marie Emilie seg og det står at hun er født i Korshavn i Lyngdal 8.4.1850. Faren heter Bent Olsen og er Lods.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 330360.jpg

Jeg har lett i kirkeboken for Lyngdal, men finner henne ikke. Jeg greier heller ikke å finne familien i FT 1865 eller 1875. Leter jeg på feil plass? Korshavn hører vel under Lyngdal?

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: Marie Emilie Bentsdatter, f. Korshavn i Lyngdal?

Legg inn av dn21993 » 21. september 2010 kl. 18.50

hei

Kan dette være Marie :
--------------------------------------------------------------------------------


MARIE MELIA BENTSEN Pedigree
Female


--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 13 APR 1850 Austad, Vest-Agder, Norway

Death:
Burial:


--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: BENT OLSEN Family
Mother: INGER SERINE COLBEINSDR


Dåp Marie: KB Austad 1837-1857, side 39 nr 18 : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010250.jpg





Hilsen
Grethe Aud

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Marie Emilie Bentsdatter, f. Korshavn i Lyngdal?

Legg inn av Harald Søren Storaker » 21. september 2010 kl. 20.37

Ja, Marie Melia Bentsdatter var fra Korshavn. Ho var tjenestejente på Østre Seli i FT-1865.
Foreldrene i Korshavn i FT-1865
Eg her ikkje Marie Melia, men eg har foreldrene i databasen min på GeneaNet

Bent Andreas hadde ein bror Ole, født 1794. Han reiste til sjøs med ei seilskute bare 13 år gammel. Han slo seg ned i Gamlakarleby in Finland, og har etterslekt der. Bent Andreas besøkte han ei gang der.

Ei søster til Marie Melia, Katrine, blei gift i Sokndal med Anton Bjørnsen Slottet. Sønnen Benjamin reiste til USA og blei gift med søster til bestemor til kona mi.
Ei datter til Katrine, Josefine, blei oppfostra i Korshavn hos Ole Bentsen, ein bror av Marie og Katrine, som ikkje hadde barn sjøl. Josefine blei gift Pedersen. Ho dreiv posten og telegrafen i Korshavn. Ho blei 100 år, og har stor etterslekt i Korshavn.

Sven Olaf Borg
Innlegg: 534
Registrert: 8. mars 2005 kl. 19.22
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Re: Marie Emilie Bentsdatter, f. Korshavn i Lyngdal?

Legg inn av Sven Olaf Borg » 21. september 2010 kl. 21.17

Hei og takk for hjelpen begge to. Da lette jeg i feil kirkebok! Og at Melia ble til Emilie forvirret meg også.

Harald:
Som du ser giftet hun seg med en Karl Tobias Larsen fra Kjelland i Sokndal. De reiste til USA og tok navnet Kjelland og det er en stor etterslekt i USA etter disse. Noen av Kjelland folkene i USA giftet seg med Borg folk som også hadde emigrert til USA, derfor interessen. Deres datter Lava giftet seg med en Bjørn Bjørnson, så den slekten er også inngiftet i Kjelland og Borg slekten i Nord Dakota. Ta gjerne kontakt om du vil vite mer om disse i USA.

Svar

Gå tilbake til «Lyngdal»