Peder Martin Halvorsen, gift i Valle i 1853

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Svein Olav Arnesen
Innlegg: 10
Registrert: 9. januar 2005 kl. 19.35
Sted: FLATEBY

Peder Martin Halvorsen, gift i Valle i 1853

Legg inn av Svein Olav Arnesen » 9. januar 2005 kl. 19.54

I FT av 1865 for Horten er Peder Martin Halvorsen oppgis å være født i 1828 og i Holte prestegjeld. Det jeg vet er at han giftet seg i Valle i 07.10. 1853 med Harriet Caroline Amalie Nørager(av dansk avstamming). I en gammel opptegnelse er hans far kalt Lars Peter Markus Halvorsen. Er dette hans far??/Hvem er oppgitt som hans foreldre ved dåpen?
Jeg har ikke tilgang på kirkebøker for Holte, Aust-Agder, men det kunne vært kjekt om noen hadde tatt seg tid til å titte på dem og funnet ut om han er døpt/konfirmert der.

Alle bidrag mottas med takk.
Svein A.

Brukeravatar
Rolf Steinar Bergli
Innlegg: 7
Registrert: 3. desember 2004 kl. 16.47
Sted: LINDESNES
Kontakt:

Re: Peder Martin Halvorsen, gift i Valle i 1853

Legg inn av Rolf Steinar Bergli » 9. januar 2005 kl. 21.39

Hei!
Fikk tips fra Anne-Lise fra Holmestrand (aktiv på DIS-Chat) om forespørslen din. Kanskje det hjelper med litt mer info om Harriet Caroline:

Med Valle, menes nok Valle sogn i dagens Lindesnes kommune (tidl. Sør-Audnedal). Du er ikke den første til å ta turen til Setesdal... :D

Dåpen til deres datter Caroline Julie Christine i Valle, Sør-Audnedal 1854 finnes her (avskrift av undertegnede):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4702#ovre

Fra Anne-Lise fikk jeg flere av barna (som hun har funnet i mormonerens Familysearch):
Ingeborg dpr. 3.8. 1856 i Mandal
Henriette dpt. 5.11.1858 i Horten
og Knud dpt. 7.5. 1871 i Horten

Ellers står det følgende i bygdeboka for Sør-Audnedal bd. II s. 238, gård på Vigeland:
Sitat: Det er tomta der telefonsentralen var i nytt hus. Det gamle låg lengre inne i hagen. Skjøte frå Eilert Rasmussen til Ole Olsen Lysestøl på gamal skyld 4 skilling, svært hus, for 600 daler 1871.
Landhandlar Ole O. Lysestøl 1839, g. 1877 Julie Halvorsen 1839. De hadde barna: Marte 1878. Olava 1882. Peder Martin 1885. — Julie Halvorsen var datter til amtsskolestyrar P. M. Halvorsen, som igjen var gift med Harriet Caroline Nørager, Mandal. Fru Henmo, datter til Lysestøl, blei lærarinne i Trondheim. Lysestøl var først lærar på Eigeland. Halvorsen var mykje med i politikken som Jaabæks mann.


Håper det var her noe som kan være til hjelp!

Hilsen
Rolf Steinar Bergli

Svein Olav Arnesen
Innlegg: 10
Registrert: 9. januar 2005 kl. 19.35
Sted: FLATEBY

Re: Peder Martin Halvorsen, gift i Valle i 1853

Legg inn av Svein Olav Arnesen » 9. januar 2005 kl. 22.34

Tusen takk skal du ha for dette.
Jeg jobber med dette nå og jeg har nøstet familien til Harriet tilbake til1730 i København. Den jeg er mest interessert i er Peder Martin og hans far. Også interesse for Ole O. Lysestøl, som jeg registrerte for en time siden :D
Vet du hvem som var foreldrene hans. Passer det med Ole Olsen og Berte J Knudsdtr?

Svein A

Svar

Gå tilbake til «Lindesnes»