Ingeborg Gjestdatter Syrdal/Landøy rundt 1600

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
dn13654
Innlegg: 142
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.32
Sted: FYLLINGSDALEN

Ingeborg Gjestdatter Syrdal/Landøy rundt 1600

Legg inn av dn13654 » 29. juli 2013 kl. 0.37

I artikkeln "Storslekten på Bringsvær" (Årsskrift for Agder Historielag nr. 36/1957) skriver P. Valand også om Mats Landøy som var gift med Ingeborg Gjestdatter (s. 21). Valand hevder at Ingeborg var datter av Gjest Tomassen Syrdal. Tingbok for Mandal 1704 vitner om det, fastslår han. Videre sier han at det er skifte etter Tomas Olasson Syrdal i 1570, og at han hadde sønnene Olav, Torger og Gjest. Jeg har ikke sett noen korreksjon av dette noe sted.

Men her er det vel noe som ikke stemmer. For det første er skiftet i 1570 (DN VII, nr. 804) ikke etter Tomas Olasson, men etter faren Olaf (som vel er den Olaf Tomasson som omtales på Syrdal i 1544), og sønnene er Torgeir, Tomas og Gjest. Og saken han henviser til fra 1704 viser ikke det Valand hevder. Det dreier seg om en sak mellom Ole Jonson Tofte og Landøys oppsittere. Her legges det fram et dokument fra St. Hansaften 1602 om jordebytte mellom "Torger Oluffsøn og hans broderbørn ved naufn Gest Thomesen Gieru Matz og Tolleif paa deris quinders vegne ved naufn Stevor Ingeborg og Barbra Gestisdatter." Se Mandal Ekstrarettsprotokoll 1 (1688-1707), fol. 639b-640a: http://arkivverket.no/URN:rg_read/41798/640/

Det må vel bety at den Ingeborg Gjestdatter som er gift med Mats, er datter av Gjest Olafson Landøy og søskenbarn av Gjest Tomassen Syrdal. Eller er det noe jeg har misforstått?

Det opplyses for øvrig at Torgeir Olafson har en sønn ved navn Oluf, og at Gjest Tomasson har en søster ved navn Stenvor. Det forhold at både Tomas og Gjest Olafsønner har døtre ved navn Stenvor, er interessant med tanke på at Steinvor Olafsdatter, gift med Tore Gunnarson, er nevnt som nærmeste odelsberettigede til Syrdal i et diplom fra 1527.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Ingeborg Gjestdatter Syrdal/Landøy rundt 1600

Legg inn av dn23027 » 30. juli 2013 kl. 15.28

Interessant.
Jeg har ikke ført noen far på Ingeborg ennå. (Sannsynligvis fordi det var dårlig med kilder på nettet den gang jeg holdt på med henne). Jeg har lest gjennom dokumentene på lenkene dine flere ganger, og det ser da vitterlig ut til at hun må være datter av Gjest Olafson. Men jeg ser også at det er fort gjort å tolke det til at Gjest Thomassen er faren fordi hun er en Gjestsdatter, og han er nevnt i samme setning. Det står i tillegg "hans broders børn" så det ser ut som Torger Olufsson kun har en bror med barn. Men skal man da tolke det videre til at det er brorens navn som følger etterpå i den setningen, så burde det vel stått Gjest Olufsson der og ikke Gjest Thomasson... Vi skal vel ikke over på "hans broders børnebørn" her.
Jeg tror du har rett, at Gjest Thomassen er fetteren og Gjest Olafsson/Oluffson faren til Ingeborg.

Jeg ser jeg har notert at Ingeborg er nevnt som datter av Gjest Thomassen i en eldgammel debatt på DA også (år 2003), men jeg har ikke ført ham som far pga manglende kilder. Det var muligens veldig lurt.

Mvh
Linda

Svar

Gå tilbake til «Lindesnes»