Enka i Stordalen, Åseral

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
Gunnar Homme
Innlegg: 228
Registrert: 19. oktober 2006 kl. 18.05
Sted: KRISTIANSAND S

Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Gunnar Homme » 17. januar 2013 kl. 20.19

Mine olderforeldre Ole Aanensen og kona Ragnhild (Ragnhild Torjusdatter Ramse) bodde i Stordalen under gården Eigså i Åseral, Vest Agder. Etter at de hadde fått 9 barn sammen, døde Ole av tæring og nyresvikt, 3 mnd etter at sistemann Bertin Olsen Stordal ble født. Enken bodde i Stordalen til huset brandt i 1911.
Jeg ønsker mest mulig informasjon om denne tapre enken Ragnhild som bodde her og fostret opp 9 barn alene, og siden ble drevet bort etter brannen og måtte søke hjelp hos andre på gårdene i Åseral.
All info her er av høy interesse. Min bestefar var deres sønn Ånen Olsen Stordal
Jeg kan kontaktes på g-homme@online.no

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av dn23027 » 23. januar 2013 kl. 22.34

Legger inn lenke til ft 1910 : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6593001352

Barna er fortløpende konfirmert i Åseral og har Stordalen som både fødested og bopel selv etter 1911. Den siste (Bertin) konfirmeres i 1921 med fødested Stordalen, bopel Egså : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-80

Olaf fant jeg ikke konfirmert, kan ha oversett ham eller han er død som barn.
De ser ihvertfall ut til å ha holdt seg i Åseral lenge etter brannen.

Mvh
Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av dn23027 » 23. januar 2013 kl. 23.23

Ifølge denne nettsiden skal Ragnhild ha dødd i 1942 i Åseral : http://pappa.landsverk.org/fam/fam06943.htm

Kan sikkert stemme, for jeg fant henne ikke død frem til 1934 (kirkebøker og dødsfallprotokoller)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Gunnar Homme
Innlegg: 228
Registrert: 19. oktober 2006 kl. 18.05
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Gunnar Homme » 24. januar 2013 kl. 20.13

Tusen takk Linda. Plassen Stordalen lå under gården Eigså. Det er også min mors tips at de med stor grad av sansynlighet fikk losji på Eigså. Jeg er ikke kommet så langt at eg har fått sjekket ut hvor mange bruk /hus/bygninger det var på/under gården Eigså. Men jeg har lest at Ragnhild har deltatt på dyreskue med ok resultat for sine dyr, endel år etter brannen så jeg tror de kan ha hatt et "fast" tilhold i området. Og hun døde i 1942 ja. Da bodde hun hoss sønnen Olav som da bodde mellom Kylland og Kollungtveit. Min mor syklet og besøkte sin bestemor der i 1941 (syklet fra Birkenes)

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 5. februar 2013 kl. 12.23

Jeg kan nok ikke hjelpe mye her, men siden dette er midt i mitt kjerneområde (har også en tremenning fra Eigså) måtte jeg ta en kikk på kartet, da jeg ikke visste hvor Stordalen lå.
Det ser ut til å være en bygning der fremdeles?
http://www.norgeskart.no/adaptive2/defa ... etBasemap2
Hvis det er samme stedet da? Ikke store plassen..

Det ligger jo helt på grensa til Hornnes/Aust-Agder, og også nærme Grindheim. Dersom hun bodde mellom Kylland og Kollungtveit er det jo flere muligheter, Åmland og Mjåland i Åseral, og Østre Sveindal og Lunden i Grindheim (Audnedal). Kanskje en etterlysning på disse fora også kunne kaste mere lys over saken?
Min mor kjente helt sikkert Ragnhild, da hun på den tiden sto på butikken på Ø. Sveindal. Men det hjelper jo ikke så mye...
Min mormor delte forøvrig skjebne med Ragnhild, og ble også enke i ung alder, med en stor barneflokk. Hun hadde selv hatt tæring, men drev likevel gården videre aleine i mange år.
Tøffe damer på den tida! (og nå også selvfølgelig ;)

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Innlegg: 711
Registrert: 4. desember 2004 kl. 14.56
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Harald Søren Storaker » 5. februar 2013 kl. 17.02

Els Tveit sine slektsider: Ragnhild Torjusdatter Ramse

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 5. februar 2013 kl. 17.30

Morsomt at den som har desidert best oversikt over slektene i Åseral er Els Tveit, som bor i Nederland. :)
Treet hennes er virkelig omfattende, og det er neppe mange i Åseral og omkringliggende bygder som ikke er med der.
Både OP (Gunnar Homme) og undertegnede er med der. Og Harald Storaker (?)

Brukeravatar
Gunnar Homme
Innlegg: 228
Registrert: 19. oktober 2006 kl. 18.05
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Gunnar Homme » 6. februar 2013 kl. 14.08

Jada. Det står en falleferdig hytte på grunnmurene der inne i dag. Jeg var der inne en tur for 2 år siden. Må vel kalles for en "fyllehytte2 da det var rester etter endel festing der inne....men det var artig å se plassen. Takk for tipsene

Brukeravatar
Gunnar Homme
Innlegg: 228
Registrert: 19. oktober 2006 kl. 18.05
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Gunnar Homme » 6. februar 2013 kl. 14.10

Takk for svar. Jeg har all personinfo, men ikke "kjøttet på beinet" og historien om hva som skjedde disse årene etter brannen. Og jeg leser mye på Elsi Tveits sider :-)

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Enka i Stordalen, Åseral

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. februar 2013 kl. 14.37

Da ville jeg anbefale deg å ta kontakt med Elisabeth Haaland. Hun er pt styreleder for Sveindal museum, og har veldig store kunnskaper om historien og folkene i dette området, (men lite datakunnskaper). Du finner hennes tlf.nr. under åpningstider på sidene fra Audnedal kommune om museet: http://www.audnedal.kommune.no/organisa ... dal-museum
Hun bor forøvrig på Sveindal/Lunden, dvs mellom Kylland og Kollungtveit.
Hun er født i 34, men vokste opp på Ubostad, så hun kjente henne nok ikke personlig.

Svar

Gå tilbake til «Åseral»