Ringerbakken i 1885 - hvor i dagens Halden ?

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Ringerbakken i 1885 - hvor i dagens Halden ?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 29. april 2022 kl. 10.16

Trenger hjelp fra noen med lokalkjennskap i Halden til å avklare om et gammelt gatenavn/adresse kan gjenfinnes i dag. Jeg har gjort div søk i ulike bykart uten suksess.

I forkant av et Amerika-besøk i 2023 skulle jeg gjerne hatt litt mer kunnskap om hvor i dagens Halden en evt kan gjenfinne 1885's Ringerbakken 138/Borgerskansen 138, sjekk denne linken  -

Matrikkel 138 i Halden https://www.frhald.no/Bygninger/138.htm

Info om lag/foreninger/enkeltpersoner med lokalhistorisk kunnskap om dette, er også av interesse.

Mine oldeforeldre var toldrorskarl Johan Halvorsen og Johanne Marie. De fikk 10 barn men kun 5 overlevde barndommen. Ovennevnte Amerika-besøks farmor, Victoria Eugenie f. 1870, og min farfar, Oscar Josias f. 1873, ble begge født på denne adressen, så et Haldenbesøk vil definitivt finne sted neste år. Da hadde det vært særdeles interessant å kunne finne fram til hvor i byen dette var/er.

Mvh Kjell Halvorsen
 
 
 
 
 

Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Re: Ringerbakken i 1885 - hvor i dagens Halden ?

Legg inn av Kjell Halvorsen » 29. april 2022 kl. 17.18

Etter litt videre søk, bl.a. ved hjelp av Kartverkets 'Historiske kart' sammenholdt med Google Map og karttjenesten til finn.no, har jeg kommet nærmere et svar på mitt eget spørsmål. Kart fra 1868 viser beliggenheten til Ringerbakken 138 opp fra Immanuels kirke og jeg tror at dagens Borgerskansen 16 kan være plassert på tilnærmet samme sted. Noen med oppfatninger om dette ?

Jeg har problemer med å få lagt inn .jpg filer/bilder som viser det ovennevnte, men url til det aktuelle kart fra Kartverket er https://kartverket.no/historiske/2/2252 ... 300dpi.jpg og dagens Borgerskansen 16 finner en vha karttjenesten til finn.no eller Google Maps.
 
 

Svar

Gå tilbake til «Halden»