Sønn av tysk soldat og kvinne fra Halden, 1946

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj26140
Innlegg: 2
Registrert: 21. mars 2017 kl. 10.12
Sted: Hafslundsøy

Sønn av tysk soldat og kvinne fra Halden, 1946

Legg inn av gj26140 » 21. mars 2017 kl. 10.23

Hei!
Jeg har nylig funnet ut via slektsgransking at jeg hadde en "halvtante" (altså datter av min farfar), og at hun fødte en sønn 6.april 1946 i Halden. Jeg er i dialog med Statsarkivet i Oslo, men det viser seg at nedskrivinger fra Halden fra denne tidsperioden er svært mangelfulle.
Min tantes navn var Eira Rigmor Elise Johansen (f.26.01.1946), og hun oppga guttens far ved navn Emil Petter Laabs, tysk soldat. Alt dette foregår i Halden, og hun er registrert med adresse i Tollbodgt.5. Når gutten er ca to mnd gammel reiser hun til Danmark og lever der resten av sitt liv. Det er grunn til å tro at hun ikke tar med seg sin sønn, da jeg nå har kommet i kontakt med hennes datter i Danmark som ble født i august året etter (1947), og som aldri har hørt noe om sin mors liv i Norge; ei da heller at hun har en halvbror som er halvannet år eldre enn henne. Både hun og jeg har et sterkt ønske om å finne denne gutten. Dersom han er i live i dag vil han fylle 71 år 6.april.
Er det noen av dere som kan bistå meg med noen tips for hvordan jeg går veien videre herfra?
Med håpefull hilsen og forhåndstakk fra Henriette M. Bjerkebekk.

gj21030
Innlegg: 702
Registrert: 26. januar 2014 kl. 19.15
Sted: AVALDSNES

Re: Sønn av tysk soldat og kvinne fra Halden, 1946

Legg inn av gj21030 » 21. mars 2017 kl. 13.13

Hei

Får treff på Eira og Emil sine navn i følgende aviser:
Norsk Lysningsblad 20.06.1946
Norlys 22.6.1946

Kanskje disse avisene kan gi deg et spor. Prøv å høre på dit bilbiotek om de kan skaffe disse avisene, ellers så ser jeg at Nodlys har en e-avis som du kan kjøpe abo. på for å få tilgang til gamle aviser.

Lykke til
Mvh Øystein

gj26140
Innlegg: 2
Registrert: 21. mars 2017 kl. 10.12
Sted: Hafslundsøy

Re: Sønn av tysk soldat og kvinne fra Halden, 1946

Legg inn av gj26140 » 21. mars 2017 kl. 16.43

Hei!
Tusen takk for ditt engasjement! Jeg blir ydmyk av dette :)
Jeg har utklippet fra Norsk Lysningsblad allerede; tenker at kanskje det som er trykket i Nordlys er det samme; siden det trykkes to dager etter..? Dersom det er samme tekst, så har jeg det. Jeg forsøkte med søk nå nettopp på nordlys.no, men fant ikke informasjon der om at de har arkiver som går såpass langt tilbake i tid..?
Takk igjen! :)
-Henriette-

Svar

Gå tilbake til «Halden»