Anders Jacobsen f.1826 og Marte Jorgensdatter f.1820
Moderator: MOD_Østfold
Anders Jacobsen f.1826 og Marte Jorgensdatter f.1820
Hei, jeg leter etter innformasjon om foreldrene til Anders Jacobsen f.1826 og Marte Jorgensdatter f.1820 som jeg er veldig sikker kommer fra Berg i Østfold. Jeg vet at de fikk en datter, Olava Andersdatter 26.06.1857 mens de bodde på bergsmark (plads). Hvis noen har noen annen innformasjon om dem så hadde det også vært fint 

- Marit Lorvik Sørli
Re: Anders Jacobsen f.1826 og Marte Jorgensdatter f.1820
Legger til Olavas dåp,- født 26. februar 1857 ,- nr 23 her :
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 4 (1843-1860), Fødte og døpte 1857, side 113.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-117
Familien er her i 1865-tellinga :
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7987003901
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 4 (1843-1860), Fødte og døpte 1857, side 113.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-117
Familien er her i 1865-tellinga :
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7987003901
Anders og Marte giftet seg nr 15 Berg, Ministerialbok nr. I 4 (1843-1860), Ekteviede 1849, side 273.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-274
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-274
- Marit Lorvik Sørli
Da har vi kanskje Anders sin dåp her ; nr 30,-
foreldre Jacob Andersen og Ane Jacobsdatter
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1827, side 158.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
foreldre Jacob Andersen og Ane Jacobsdatter
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1827, side 158.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
-
- Sted: ÅMOT
Kan dette være 'din' Marthe Jørgensdatter ? Døpt i Rokke 27 febr 1820 med foreldre Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter bosatt Munkebro nr 8 side 47a
Kan dette være 'din' Marthe Jørgensdatter ? Døpt i Rokke 27 febr 1820 med foreldre Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter bosatt Munkebro nr 8 side 47a
Tror ikke det, ifølge det navnet som står under ekteskapsingåelsen deres så skal farens navn være Jørgen Oredalen/Øredalen
- Else Berit Rustad
Denne som Kjell fant, bør nok kanskje sjekkes likevel? Ved vielsen står det - som du også sier - Jørgen Oredalen som hennes far, men Oredalen er jo bare et gårdsnavn. De tok jo ofte navn etter de stedene de bodde på, og hans fornavn/farsnavn kan godt ha vært Jørgen Andersen
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
Oredalen var en husmannsplass i Rokke. Ekteparet Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter fikk i tida 1810-1829 flere barn i tillegg til Marthe og de siste ble født på en plass under gården Øfsen. Som du ser av vielsen til 'din' Marthe, kom hun fra Øfsen. I likhet med Else B. tror jeg ikke du skal avskrive den Marthe jeg pekte på ovenfor helt
Du kan jo evt forsøke å finne hennes konfirmasjon omkring 1834 - info fra konfirmasjoner kan ofte være nyttige !
Mvh Kjell H.

Mvh Kjell H.
Sjekker det nå, men er det en eller annen måte man kan finne ut etternavnet hans for jeg har nå funnet ut at det er en gård i Berg.
Fant også dette når jeg lette
Kan dette være hennes storebror?
Fant også dette når jeg lette
Kan dette være hennes storebror?
Tror jeg fant hennes konfirmasjon, men er det noen som klarer å tyde hva det står? Hun er nr 19
Nr 19
Nr 19
Oredalen var en husmannsplass i Rokke. Ekteparet Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter fikk i tida 1810-1829 flere barn i tillegg til Marthe og de siste ble født på en plass under gården Øfsen. Som du ser av vielsen til 'din' Marthe, kom hun fra Øfsen. I likhet med Else B. tror jeg ikke du skal avskrive den Marthe jeg pekte på ovenfor helt Du kan jo evt forsøke å finne hennes konfirmasjon omkring 1834 - info fra konfirmasjoner kan ofte være nyttige !
Mvh Kjell H.
Fant komfirmasjonen hennes, og etter mye om og men så klarte jeg å tyde hva det stå. Du og Else B hadde rett, hun er oppført med Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter som foreldre
-
Hei igjen, Frida.
Fint at du fant konfirmasjonen til den Marthe jeg pekte på ovenfor som ble døpt i 1820. Likevel gjenstår det vel å finne en kilde som bekrefter at dette er ’din’ Marthe som senere ble gift med Anders Jacobsen. En god indikasjon kan være om en eller begge hennes foreldre evt søsken er nevnt som faddere til Marthe og Anders’ barn, men det beste hadde jo vært å finne dokumentasjon på slektskapsforhold fra primærkilder som skifteprotokoller eller pantebøker.
Iflg FS ble Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter viet i Berg 4 aug 1810.
Fortsatt iflg FS fikk Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter – i tillegg til Marthe - barna Andreas f 17 nov 1810, Christian f 19 sep 1812, Anders f 24 jan 1815, Halvor f 6 jan 1817, Martin f 4 jan 1823, Anne Christine f 17 nov 1825, Helene f 20 apr 1828/død 10 juni samme år, Helene f 29 mai 1829/død 20 august samme år, alle døpt i Berg.
Den Anders Jørgensen du peker på som bosatt i Berg ved FT 1865 kan derfor godt være ’storebror’ til Marthe.
Fint at du fant konfirmasjonen til den Marthe jeg pekte på ovenfor som ble døpt i 1820. Likevel gjenstår det vel å finne en kilde som bekrefter at dette er ’din’ Marthe som senere ble gift med Anders Jacobsen. En god indikasjon kan være om en eller begge hennes foreldre evt søsken er nevnt som faddere til Marthe og Anders’ barn, men det beste hadde jo vært å finne dokumentasjon på slektskapsforhold fra primærkilder som skifteprotokoller eller pantebøker.
Iflg FS ble Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter viet i Berg 4 aug 1810.
Fortsatt iflg FS fikk Jørgen Andersen og Mari Mathisdatter – i tillegg til Marthe - barna Andreas f 17 nov 1810, Christian f 19 sep 1812, Anders f 24 jan 1815, Halvor f 6 jan 1817, Martin f 4 jan 1823, Anne Christine f 17 nov 1825, Helene f 20 apr 1828/død 10 juni samme år, Helene f 29 mai 1829/død 20 august samme år, alle døpt i Berg.
Den Anders Jørgensen du peker på som bosatt i Berg ved FT 1865 kan derfor godt være ’storebror’ til Marthe.
Har ikke klart å finne noen skrifteprotokoller eller pantebøker, men jeg klarte å finne 3 av barna til Marthe Jørgensdatter og Anders Jacobsen.
Klarte ikke å tyde alt det sto under fadderene, så er det noen som kan hjelpe meg?
Men med det jeg klarte å lese så virker det svært sansynlig at det er den riktige Marthe ettersom jeg tror jeg fant noen av brødrene/søstrene og en som kan være en grandtante under fadderene.
Gjennom all ungene så var det en del Bergsmark/Bergsmark (plads) nevnt, og jeg vet at den gården/plassen har flere linker til slekten min.
Tror det også var noe Ahl, Ahlsen og Ahlsdatter blandt fadderene og jeg vet at i senere genrasjoner så er disse familien knyttet sammen av giftemål.
Johannes fødsel og dåp, nr 19:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-100
Helena Matheas fødsel og dåp, nr 24:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-134
Olavas fødsel og dåp, nr 23:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-117
Klarte ikke å tyde alt det sto under fadderene, så er det noen som kan hjelpe meg?
Men med det jeg klarte å lese så virker det svært sansynlig at det er den riktige Marthe ettersom jeg tror jeg fant noen av brødrene/søstrene og en som kan være en grandtante under fadderene.
Gjennom all ungene så var det en del Bergsmark/Bergsmark (plads) nevnt, og jeg vet at den gården/plassen har flere linker til slekten min.
Tror det også var noe Ahl, Ahlsen og Ahlsdatter blandt fadderene og jeg vet at i senere genrasjoner så er disse familien knyttet sammen av giftemål.
Johannes fødsel og dåp, nr 19:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-100
Helena Matheas fødsel og dåp, nr 24:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-134
Olavas fødsel og dåp, nr 23:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=347&idx_id=347&uid=ny&idx_side=-117
-
Hei Frida,
Hyggelig å se at du viser utholdenhet og det gir resultater
Ved dåp av Johannes leser jeg faddere som Oloug Miolnerød, Anna Jørgensd Østebye, Ole Miolnerd, Xtian Jensen Helgerd.
Ved Helene Matheas dåp – Anne Jørgensd, Inger Mattisdatter, Ahl Gundersen, Gunder Ahlsen, alle fra Bergsmarken.
Ved Olavas dåp – Sidsel Bergsmarken, Johanne Bergsmark, Christian Bergsmarken, Hans Thingsbg.
Fra ’Gårder i Berg, Rokke og Asak’ utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag i 2007 kan en lese om eiere av gården Bergsmark side 170. I 1776 var enken etter Ahl Larsen på Korset søndre bosatt på Bergsmark sammen med sine 7 barn. I 1794 solgte Ole Gundersen (f. 1738) halve gården til Gunder Langsholt (f. 1762) og kona Marthe. I 1801 fikk Gunder Langsholt etter et makeskifte skjøte på hele gården og flyttet til det nye selveierbruket Bergsmark.
Matrikkel av 1838 viser at Ole Gundersen gift med Sidsel Marie (f. 1817) overtok gården dette året. Han er trolig sønn av Gunder Langsholt. Ved Ole Gundersens død i 1850 overtok enken Sidsel Marie eiendommen. I 1860 solgte hun og hennes andre ektemann, Christian Eriksen Kjølødegaard, eiendommen til Lars Larsen etter et makeskifte med Linnemørken øvre.
Jeg synes det ovennevnte ytterligere bekrefter at de slektskapsforhold du har avdekket er riktige i forhold til ’din’ Marthe.
Kjell H.
Hyggelig å se at du viser utholdenhet og det gir resultater

Ved dåp av Johannes leser jeg faddere som Oloug Miolnerød, Anna Jørgensd Østebye, Ole Miolnerd, Xtian Jensen Helgerd.
Ved Helene Matheas dåp – Anne Jørgensd, Inger Mattisdatter, Ahl Gundersen, Gunder Ahlsen, alle fra Bergsmarken.
Ved Olavas dåp – Sidsel Bergsmarken, Johanne Bergsmark, Christian Bergsmarken, Hans Thingsbg.
Fra ’Gårder i Berg, Rokke og Asak’ utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag i 2007 kan en lese om eiere av gården Bergsmark side 170. I 1776 var enken etter Ahl Larsen på Korset søndre bosatt på Bergsmark sammen med sine 7 barn. I 1794 solgte Ole Gundersen (f. 1738) halve gården til Gunder Langsholt (f. 1762) og kona Marthe. I 1801 fikk Gunder Langsholt etter et makeskifte skjøte på hele gården og flyttet til det nye selveierbruket Bergsmark.
Matrikkel av 1838 viser at Ole Gundersen gift med Sidsel Marie (f. 1817) overtok gården dette året. Han er trolig sønn av Gunder Langsholt. Ved Ole Gundersens død i 1850 overtok enken Sidsel Marie eiendommen. I 1860 solgte hun og hennes andre ektemann, Christian Eriksen Kjølødegaard, eiendommen til Lars Larsen etter et makeskifte med Linnemørken øvre.
Jeg synes det ovennevnte ytterligere bekrefter at de slektskapsforhold du har avdekket er riktige i forhold til ’din’ Marthe.
Kjell H.
Ahl Larsen og konen er mine tipp tipp tipp tipp tipp oldeforeldre, og i 1865 var min tipp tipp tipp oldefar Ahl Gundersen bosatt på bergsmark med kone og noen av barna.
Lurte også på om innformasjone om Ahl Gundersen, hans kone Anna Marie Andersdatter og deres forfedre virker riktig?
www.arildbraathen.com/arild666/pafg353.htm
Har gått noe tilbake å dobbelt sjekket, men for meg virker det som om det meste er riktig. Selvom det i det treet bare er registrert et barn, så var det 7-10 iden søsken flokken inkludert en Andrine Ahlsdatter (min tipp tipp oldemor).
Det er henne og en Hans Andersen som fikk sønnen Anton Hansen, som senere giftet seg med Olava Andersdatter og på den måten knyttet de familiene sammen. Men lurer på om det kan ha vært noen tidligere giftemål mellom slektene, så jeg har begynt å se på søsken for å se om det er flere linker. Er det noen som vet noe om dette?
Lurte også på om innformasjone om Ahl Gundersen, hans kone Anna Marie Andersdatter og deres forfedre virker riktig?
www.arildbraathen.com/arild666/pafg353.htm
Har gått noe tilbake å dobbelt sjekket, men for meg virker det som om det meste er riktig. Selvom det i det treet bare er registrert et barn, så var det 7-10 iden søsken flokken inkludert en Andrine Ahlsdatter (min tipp tipp oldemor).
Det er henne og en Hans Andersen som fikk sønnen Anton Hansen, som senere giftet seg med Olava Andersdatter og på den måten knyttet de familiene sammen. Men lurer på om det kan ha vært noen tidligere giftemål mellom slektene, så jeg har begynt å se på søsken for å se om det er flere linker. Er det noen som vet noe om dette?