Elisabeth Sophia Linde

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Helene Olstad Oland
Sted: SELJORD

Elisabeth Sophia Linde

Legg inn av Helene Olstad Oland » 19. november 2024 kl. 13.50

Hei er det noen som kan hjelpe meg med Elisabeth Sophia Linde sitt opphav ? Hun er født ca 1699 ,ukjent sted - Gifter seg med kaptein Samuel Linde på starten av 1720 tallet. Får en sønn Andreas Linde ca 1725. Bur sannsynligvis  flere steder siden mannen er militær ? Det er opplyst at familien er busatt i Lund i Rogaland på 1760/70 tallet. Flytter så til Sirnes  i Bakke sogn ,nåværende Flekkefjord kommune.  Her er hun fadder sammen med sin mann flere ganger . Er som regel beskrevet som Madam Linde eller med fornavn.  Samuel Linde dør ca 1789 og deres sønn 1793 i Sirnes. Elisabeth Sophia  bur i Sirnes ca 20 år. Hun dør juli 1793 , ca 93 år gammel. Det står ved hennes død " Nedfeldt i kirken" Dette er vel en begravelse for folk av høyere stand ? Jeg  tenker om der kan være lokalhistorie i området ,der det kan ligge spor etter hennes opphav ? Ellers er jeg også takknemlig for gode råd eller forslag til andre søk ! Jeg finner ikke noe spesielt i bygdeboka for Bakke. De bur sannsynligvis i hus tilhørende Sirnes gård, for militæret? 
Vennlig hilsen Helene O. Oland

Svar

Gå tilbake til «Flekkefjord»