Lista ca 1600 - David Joensen Brun og Gynette Bell

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Lista ca 1600 - David Joensen Brun og Gynette Bell

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 1. august 2009 kl. 7.41

Jeg ville være takknemlig om noen kunne bidra med opplysninger om dette paret - mine 7xtippoldeforeldre - som skal ha hatt tilknytning til Lista på begynnelsen av 1600-tallet.
Deres sønn, David Davidsen som iflg Karmøy-bøkene kom til Karmøy i 1648, skal være født på Lista ca 1611. Han ble en betydelig forretningsmann og jordeier på Karmøy og var borger av Stavanger.
Mvh
Sigmund

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Lista ca 1600 - David Joensen Brun og Gynette Bell

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 2. august 2009 kl. 8.52

Nå ser jeg at opplysningene fra Karmøy-kildene er noe sprikende:
Bøkene for Stangeland (bnr 15) og Åkra (bnr 21) sier at Gynette Bell var gift med DAVID "BOUR", BERGEN ("Bour" er skrevet i anførselstegn, uvisst av hvilken grunn), mens det i Slektsforum Karmøys internettversjon av bygdebøkene står under Åkra (bnr 21) at hun var gift med DAVID JOENSEN BRUN, LISTA.
Kan dette være samme mann - med forskjellige varianter av navnet?
Jeg forsøker meg også med en etterlysning under Bergen.
Mvh
Sigmund

23856
Innlegg: 4210
Registrert: 2. mai 2009 kl. 2.32
Sted: HAUGESUND

Re: Lista ca 1600 - David Joensen Brun og Gynette Bell

Legg inn av 23856 » 2. august 2009 kl. 10.41

Dersom internetutgaven og den originale utgaven av bygdeboken skriver forskjellig, kan det være på grunn av en av følgende:

1) Det kan være en skrivefeil fra orignal-utgaven?
2) De bygger på ulike primærkilder?
3) Det har blitt foretatt en korreksjon i internettutgaven basert på nye opplysninger fra primærkildene?

Det er vel kun disse primærkildene som kan gi deg det endelige svaret, hvis du klarer å finne fram til dem :)

Finnes det noen kildehenvisning i de to utgavene av bygdebøkene?

Mvh
Vigdis

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Lista ca 1600 - David Joensen Brun og Gynette Bell

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 4. august 2009 kl. 0.41

Dessverre, det oppgis ingen kilder, hverken i bøkene eller i internettversjonen.
Når det gjelder Lista-sporet, får jeg bekreftet i Digitalarkivets "Borgerskap i Bergen 1600-1751" at Dauid Joensen Brun, fødested Lister len, fikk borgerskap i Bergen i 1632.
Men jeg føler meg ikke trygg på at det er denne David som er far til brødrene David og Isak Davidsen, som kom til Karmøy i 1648. (Hvorfor kaller de seg ikke Brun?)
En mulig bror av David Joensen Brun, Anders Joensen Brun, fødested Lister, fikk borgerskap i Bergen i 1640.
Jeg foreslår at de som eventuelt skulle ha opplysninger om Lista-tilknytningen, melder seg under etterlysningen jeg startet under Bergen ( https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?p=348150 ). Det blir fort forvirrende å ha samme sak gående to steder...
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Farsund»