Fredrik Gautesen Lindland g.m. Pedersdtr. Friis

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
dn07172
Innlegg: 265
Registrert: 6. oktober 2011 kl. 8.04
Sted: SANDNES

Fredrik Gautesen Lindland g.m. Pedersdtr. Friis

Legg inn av dn07172 » 24. februar 2011 kl. 11.27

Jeg har funnet flere plasser omtalt at Fredrik Gautesen Lindland som var g.m. en datter til Peder Claussøn Friis hadde følgende barn :

Claus Skogsfjord f.ca. 1578
Erik Lindland f.ca. 1590
Bjørn Lindland f.ca. 1596
Knud Lindland f.ca. 1601

P. Valand nevner ikke Knud som en sønn i sin artikkel i NTS 1960, og jeg har ikke klart å finne noe annet om ham enn at det er nevnt en Knud Lindland i lensregnskap for Mandal 1637.

Denne Knud (Frediksen) Lindland skal ha hatt en datter Magnhild Knudsdtr som var gift med Knud Tommassen Fuskeland sk. 24.4.1693. Han var gift med en Magnhild Knudsdtr, men hvordan vet vi at hun var datter til Knud Lindland, og at han var sønn til Fredrik Gautesen Lindland ?
Hilsen
Stein Norem Wisted
http://www.wisted.net

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Fredrik Gautesen Lindland g.m. Pedersdtr. Friis

Legg inn av dn23027 » 24. februar 2011 kl. 17.44

Tror man "vet det" pga Holumboka :)

Peder C. Friis vet man levde 1545-1614. Hvordan hans datter (Ingeborg kaller noen henne, har jeg sett,- jeg vet ikke hvor det kommer fra) kunne være mor til Claus Fredrichsen født ca 1578 fikk ikke jeg til å rime helt. Jeg prøvde flytte fødselsåret til ca 1582 på ham, men likevel må både Peder Claussen Friis og datteren ha giftet seg ekstremt tidlig, så akkurat her var det lite å gå på ang. årstall :) Men det var sånn flisespikkeri jeg hengte meg opp i pga opplysninger som fremkom angående Claus Fredrichsens ca fødselsår. Holumboka opererer med ca 1578 på ham. Han må være født noen år senere dersom en datter av presten er hans mor,- sikkert nærmere de andres årstall.

Holumboka sier at Fredrich Gautsen var gift med en datter av presten,- ikke nevnt navn på henne. Holumboka sier også at Claus Fredriksen Austre Skogsfjord _antakelig_ er en sønn av paret..altså ingen kilder nevnt der.

Når det gjelder Lindland sier Holumboka: I 1591 bygslet domkapitelet garden til lensmann Fredrik Gautsen. Han hadde i 1624 15 1/2 hud, nemlig også panter i Langeland, Undal, Sodeland, Stoveland, Berge i Halse,og Åmland og Nesland i Åseral. Fredrik døde ca 1637, og bygsla på Lindland ble da delt mellom 2 av sønnene hans, nemlig Bjørn og Knud.

Det er nok også Holumboka som er kilde for informasjonen om at Magnhild Knudsdatter på Fuskeland er datter av Knud Fredrichsen Lindland.

Jeg vet ikke om det kan være nevnt slektsforbindelser i skifter (ev. eiendomsdokumenter) etter andre i slekten som forklarer opplysningene i bygdeboka.



Mvh
Linda

Brukeravatar
dn07172
Innlegg: 265
Registrert: 6. oktober 2011 kl. 8.04
Sted: SANDNES

Re: Fredrik Gautesen Lindland g.m. Pedersdtr. Friis

Legg inn av dn07172 » 24. februar 2011 kl. 18.10

Takk for svar.

Det er ikke umulig at datter til Peder Claussøn ble gift ung, jeg har sett flere eksempler på at piker fra "de kondisjonerte lag" ble gift i 16-17 års alder på slutten av 1600-tallet.

Alderen på Claus Fredriksen kommer fra mantallene 1664/66 som oppgir ham til 86 og 88 år, men det er vel (som vanlig ved høy alder på den tiden) altfor høyt, så han var vel født nærmere 1590. Så hvis Peder Claussøn fikk datteren når han var 25, i 1570, og hun ble gift som ca. 18-20 åring i 1588/90, kan det stemme. Men han trenger selvsagt ikke være barnebarn til hr. Peder for det.
Hilsen
Stein Norem Wisted
http://www.wisted.net

Svar

Gå tilbake til «Mandal»