Thomea Bahls födelse i Mandal?
Moderator: MOD_Vest-Agder
Thomea Bahls födelse i Mandal?
Jag var inne här och sökte en Christine Bahl f 1783 i Mandal för några år sedan. Hon och hennes familj flyttade till Kungsgården i Oddernes 1795. Jag har nu uppgifter att hon dog i Köpenhamn 1860. Hennes mor Thomine f Knutsdatter dog också i Köpenhamn 1827 som änka. Vad som framkommit vid efterforskning i Danmark har det visat sig att hon har en syster Thomea Bahl som också finns i Köpenhamn gift Christensen. Eftersom hon får barn 1805 så bör hon ju vara född mitten av 1780 talet uppskattningsvis. Alltså medan familjen bor kvar i Mandal. Jag fick förnämlig hjälp när jag besökte detta forum senast och hoppas på samma tur denna gång.
Med vänlig hälsning
Margaretha Strömberg
Med vänlig hälsning
Margaretha Strömberg
-
- Sted: BREMNES
Re: Thomea Bahls födelse i Mandal?
Hei
Ser at du har hatt ein etterlysing etter Thomea tidligere. Der stod det meir detaljert, bl.a. at namnet var Wilhelmine Thomine. Eg legg difor ut link til den etterlysinga her:www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=34841&highlight=
Mvh
Anne Lisbeth

Ser at du har hatt ein etterlysing etter Thomea tidligere. Der stod det meir detaljert, bl.a. at namnet var Wilhelmine Thomine. Eg legg difor ut link til den etterlysinga her:www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=34841&highlight=
Mvh
Anne Lisbeth
Re: Thomea Bahls födelse i Mandal?

Skillnaden mellan mitt förra sök och nu är att namnet Vilhelmine inte är säkerställt för någon av systrarna. V. Christines dopnamn är ju endast just Christine. Och i Danmark varierar det vad hon kallas. Och det kan ju också vara så med Thomea som hon kallas i Danmark. Modern heter ju Thomine. Tyvärr vet vi inte än om Johan Chr. Bahl dog i Norge eller ej. Att Thomine dog som änka 1827 i Kph klargör ju inte när han dog. Men i övrigt överensstämmer ju söken helt klart.
Eftersom vi är säkra på att W. Christines son Wilhelm Julius är son till Fredrik VI har man med all säkerhet velat förvirra begreppen. Enligt någon uppgift skall Wilhelm vara uppvuxen hos Thomea i hennes äktenskap med Christensen.
Margaretha
Re: Thomea Bahls födelse i Mandal eller Oddernes?
Är det någon som kan hänvisa mig till var jag själv kan söka födelsenotering i Mandal 1784-1795 och i Oddernes 1795-1800 för denna Thomea Bahl?
Mvh
Margaretha
Mvh
Margaretha
-
Hei
Her er liste over kirkebøkene til Mandal. Alle dei ulike namna er ulike kirkesogn som høyrer til Mandal. Mandal
Mvh
Anne Lisbeth

Her er liste over kirkebøkene til Mandal. Alle dei ulike namna er ulike kirkesogn som høyrer til Mandal. Mandal
Mvh
Anne Lisbeth
-
Tack för hänvisningen. Jag har nu letat igenom ministralboken för Mandal 1783 t.o.m 1790 dock utan att finna denna Thomea. Hon födde en son 1805 och bör väl då rimligen inte kunna vara född senare än 1790.
Allt är en gåta. Att Thomea och Christine är släkt står nog ganska klart. Deras söner, Christian F (1805) och Wilhelm Julius (1815) bor som unga på samma bostadsadress i Köpenhamn. Thomeas son Christian F. Christensen finns även nämnd i Wilhelmine Christines bouppteckning.
Så jag borde ju ha hittat denna Thomea i Mandal under ovanstående tid.
Finns det idag någon utflyttningsmatrikel från Mandal 1795 och Oddernes efter 1795?
Mvh
Margaretha
Allt är en gåta. Att Thomea och Christine är släkt står nog ganska klart. Deras söner, Christian F (1805) och Wilhelm Julius (1815) bor som unga på samma bostadsadress i Köpenhamn. Thomeas son Christian F. Christensen finns även nämnd i Wilhelmine Christines bouppteckning.
Så jag borde ju ha hittat denna Thomea i Mandal under ovanstående tid.
Finns det idag någon utflyttningsmatrikel från Mandal 1795 och Oddernes efter 1795?
Mvh
Margaretha

Jag återkommer med frågan: Finns det något utflyttningsregister eller husförhör för Mandal och Oddernes för 1795 och senare?(Jag har nu fått besked att W. Thomea finns dokumenterad i en uppslagsbok som mor till teatermålaren C.F Christensen. Detta innebär att hon fanns och syster till Christine B.)
Mvh
Margaretha
Mvh
Margaretha
Tviler på det finnes noe utflyttingsregister for den perioden,- og kirkebøkene er det ikke ført flyttinger i på den tiden, ser jeg. Det er ikke folketellinger fra 1795 for områdene her.
Jeg har sjekket en del kirkebøker på kryss og tvers, og det er ikke spor av familien annet enn at Johan Bahl (Bal) er fadder i nov. 1784, Halse i Halse,- etterpå finner jeg dem ikke som faddere verken i Mandal (Halse), Holum, Søgne, Krsand eller Oddernes (bøkene kan sikkert dobbeltsjekkes. Fort å overse et navn når man pløyer så mange bøker). De er heller ikke nevnt under Kongsgård i Oddernesboka (gardshistorien). Dersom de bodde lenge i Oddernes, burde barna vært konfirmert der. Det er ingen konfirmasjoner på barna deres i noen av de kirkebøkene jeg har vært gjennom. Finner heller ingen Johan Bahl død her.
Jeg har en mistanke om at familien har forlatt Kleven ca 1785, kanskje om våren - kan de ha flyttet utenlands? For da er nok Thomea født der. Dersom de oppholdt seg i Oddernes i 1795,som du mener å ha kilder for, kan det kanskje ha vært på et lengre besøk. Bosatt hos slekt eller venner på Kongsgård?
Det var en del jenter fra Kleven som forlot landet sammen med sine utenlandske ektemenn. Seilskutene kunne ligge oppankret på fjorden der fra høsten til våren, og mange sjøfolk fant seg koner i Kleven. Johan Bahl var kaptein og kanskje egentlig bosatt annet sted. De kan ha reist da det første barnet var gammelt nok til sjøreise. Bare et forslag
(Siden jeg heller ikke har funnet spor etter familien andre steder i Norge ved søk i FS) Det er litt merkelig at sporene slutter i alle kirkebøker, en dåp kan bli glemt innført, men her er heller ingen konfirmasjoner på barna, ingen fadderskap på foreldrene. Alt peker mot at de har forlatt området. Spørsmålet er om de bosatte seg annet sted i Norge, eller utlandet.
Mvh
Linda W
Jeg har sjekket en del kirkebøker på kryss og tvers, og det er ikke spor av familien annet enn at Johan Bahl (Bal) er fadder i nov. 1784, Halse i Halse,- etterpå finner jeg dem ikke som faddere verken i Mandal (Halse), Holum, Søgne, Krsand eller Oddernes (bøkene kan sikkert dobbeltsjekkes. Fort å overse et navn når man pløyer så mange bøker). De er heller ikke nevnt under Kongsgård i Oddernesboka (gardshistorien). Dersom de bodde lenge i Oddernes, burde barna vært konfirmert der. Det er ingen konfirmasjoner på barna deres i noen av de kirkebøkene jeg har vært gjennom. Finner heller ingen Johan Bahl død her.
Jeg har en mistanke om at familien har forlatt Kleven ca 1785, kanskje om våren - kan de ha flyttet utenlands? For da er nok Thomea født der. Dersom de oppholdt seg i Oddernes i 1795,som du mener å ha kilder for, kan det kanskje ha vært på et lengre besøk. Bosatt hos slekt eller venner på Kongsgård?
Det var en del jenter fra Kleven som forlot landet sammen med sine utenlandske ektemenn. Seilskutene kunne ligge oppankret på fjorden der fra høsten til våren, og mange sjøfolk fant seg koner i Kleven. Johan Bahl var kaptein og kanskje egentlig bosatt annet sted. De kan ha reist da det første barnet var gammelt nok til sjøreise. Bare et forslag

Mvh
Linda W
Hej Linda!
Tack för dina uppgifter. Jag har fått årtalet 1795 från Dag Hundstad som säger att familjen flyttade till Oddernes just detta år efter att ha "sålt huset i Kleven* för 200 rd".
Enligt samma källa "bor John Christian Bähl 1787 med sin svägerska Sara Knudsdotter i huset. Änka före 1787.¶
*Vid Johannes Hansens skifte 1788 köpte Johan Chr. Bähl sina medarvingar ut och fick huset
för 241 rd".
Jag är bara litet undrande över att han köper sina "medarvingar ut". det måste väl vara hustruns medarvingar som avses?
Med vänlig hälsning
Margaretha
Tack för dina uppgifter. Jag har fått årtalet 1795 från Dag Hundstad som säger att familjen flyttade till Oddernes just detta år efter att ha "sålt huset i Kleven* för 200 rd".
Enligt samma källa "bor John Christian Bähl 1787 med sin svägerska Sara Knudsdotter i huset. Änka före 1787.¶
*Vid Johannes Hansens skifte 1788 köpte Johan Chr. Bähl sina medarvingar ut och fick huset
för 241 rd".
Jag är bara litet undrande över att han köper sina "medarvingar ut". det måste väl vara hustruns medarvingar som avses?
Med vänlig hälsning
Margaretha