Martin Bentsen g.m. Stina Marie Olsdtr.

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
gj07209
Sted: ØYESTRANDA

Martin Bentsen g.m. Stina Marie Olsdtr.

Legg inn av gj07209 » 30. juni 2008 kl. 21.08

Hei!

Min tippoldemor Othilie Bernhardine Bentsen (f. 11.9.1864, dpt. 25.9.1864, Kristiansand) var datter av Martin Bentsen og Stina Marie Olsdtr. (Jeg har ingen datoer på disse).

Jeg har ikke funnet dem i folketellingene, og vet heller ikke hvor og når de er født
Det hadde også vært fint med informasjon om Othilies søsken.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
På forhånd takk!

Mvh. Ida
Sist redigert av gj07209 den 8. mars 2014 kl. 9.26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Martin Bentsen g.m. Stina Marie Olsdtr.

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 30. juni 2008 kl. 23.10

gj07209

Legg inn av gj07209 » 1. juli 2008 kl. 9.58

Hei og tusen takk for god hjelp!

Det virker som du er dreven på å finne frem i arkivene.
Jeg har selv brukt endel tid på å lete etter samme informasjon, men uten særlig hell.
Jeg har søkt på navngitte personer i folketellingene med fornavn og/eller etternavn, samt datoer, men uten å lykkes.
Imidlertid har jeg observert at jeg kan søke på en person uten å få resultat og senere søke på samme for å lykkes. Jeg kan ikke se at søkene mine er forskjellige og lurer derfor på hva som får dette til å skje.
Dette føles utrygt og gir søkene et skinn av tilfeldighet. Har du noen forklaring eller erfaring å hjelpe meg med?

Mvh. Ida
Sist redigert av gj07209 den 8. mars 2014 kl. 9.27, redigert 1 gang totalt.

gj05538
Sted: MANDAL

Legg inn av gj05538 » 2. juli 2008 kl. 3.18

Hei :)
Bare en merknad ang søkene i folketellingene:

Dersom du har søkt på noe i folketellingen og vil prøve å søke på annen stavemåte, må du huske å nullstille det første søket ditt, ellers får du ikke opp noe, ihvertfall ikke det nye du vil ha opp. Er du inne på utvalg (listen over fylker og databaser), ser du der hva søket ditt omfatter. Vil du søke på noe annet der, må du først bruke linken Ta bort utvalget, søk i hele databasen.

Er du inni folketellingen på et resultat og ønsker søk på f.eks annen stavemåte av et navn, er det en knapp der det står Ta bort søkeresultatet. Klikk på den, og du kan bruke rubrikken Nytt handlingssøk øverst.

Jeg rotet med det der selv i begynnelsen, så jeg returnerte stadig helt til startsiden for å søke på nytt før jeg fant ut av de knappene :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 2. juli 2008 kl. 8.58

Hei igjen Ida

Når du søker i tellingene er det lurt å legge inn -+ 2 år på årstallet du søker da fødselsår ofte ikke stemte.

Ved for og etternavnsøk trykker du "begynner med" og legger inn noen bokstaver for så å hake av de du vil ha med.
Vet du hvor de bodde kan du da innsnevre søket til fylke og så sted.

Husker godt jeg strevde med dette selv til å begynne med. :lol:

Mvh
Marit

gj07209

Legg inn av gj07209 » 2. juli 2008 kl. 10.55

Hei.
Tusen takk for informasjon om å foreta søk i folketellingene. Jeg har strevd med dette og brukt mye tid. Det letter arbeidet å forstå hvordan søket arbeidet og være presis i søkebegrepet.
På tross av dette må jeg likevel erkjenne at jeg fremdeles har problemer med å finne personer jeg søker etter, og at resultatet av søket ser ut til å ha et visst tilfeldighetspreg.

Eks. folketellinger: Jeg søker på en person med riktig navn i riktig område. Denne finner jeg ikke. Så kan jeg foreta et søk på et annen navngitt familiemedlem i samme område. Dette finner jeg, og samtideig dukker personen jeg først søkte på opp under samme hushold.
Jeg er selvfølgelig glad for å ha funnet vedkommende, men utryggheten og frustrasjonen som skapes med søket er utilfredstillende. Hva er det som gjør at dette kan skje?

Mvh. Ida
Sist redigert av gj07209 den 8. mars 2014 kl. 9.27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 2. juli 2008 kl. 23.04

Det hadde vore interessant om du kunne fortelle kva for et navn du søkte etter først, og ikkje fant, og kva for et navn du så fant fram med. Eg har liten tru på at det er tilfeldigheter. Enten er det feil med programmet, eller så er det gjort feil i søket.

Det kan vere feil i programmet. Men Digitalarkivet har veldig mange brukarar. Som oftast blir feil fort oppdaga, fort innrapportert, - og fort retta på.

For øyeblikket er det et problem å bruke siste versjon av nettleseren Opera med søk innan et område. Om det er feil med Opera eller med Digitalarkivet, veit eg ikkje. Eg må i alle fall bruke Internet Explorer til slike søk.

Ellers så synes ikkje eg det er grunn til utrygghet fordi om ein må gå omveier for å finne fram. Eg synes det er slike utfordringer som gjør det spennande med denne hobbyen. Det er veldig mange ulike stavemåtar av navn, ulike måtar å lage etternavn på, feil med alder og feil med navn, både i kirkebøker og folketellinger. Det interessante er at det er så mange ulike måter å finne fram på.

Ett tips til søk i Digitalarkivet. Følg med på tallene som viser kor mange funn der er av totalt antall personer i databasen. Det gir nyttig informasjon om korleis søket fungerer.

dn06653
Sted: KRISTIANSAND S
Kontakt:

Legg inn av dn06653 » 17. august 2008 kl. 23.19

Hei, du vil finne mer informasjon om familien din her:

http://www.asbjorn.info/voie/Sider/Bosetning/Rossemyra.htm

Så vidt jeg har funnet ut så er dine forfedre de enste som har bodd her. Jeg er spesielt opptatt av bosetting i denne delen av Voie, så hvis du har noe å bidra med her, så tar jeg i mot med takk.

Hilsen Asbjørn

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»