Norges første politikvinne

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
dn03974
Sted: ØSTERÅS

Norges første politikvinne

Legg inn av dn03974 » 27. mai 2008 kl. 12.11

Norges første politikvinne var Elise Mathilde Henriksen (gift Heilmann). Jeg søker etter hennes etterkommere, slektninger og andre som har kunnskaper om Mathilde som er min grandtante. Jeg har følgende informasjoner om henne:
1. Født 1.6.1866 på Nøtterø, død 19.1.1944 på Kristiansand sykehus og gravlagt på Kristiansand gamle kirkegård hvor hennes grav fortsatt er.
2. Mathilde var bosatt i Bergen rundt 1900 og var da kolonialhandlerske (FT 1900).
3. Ansatt som Norges første politikvinne/betjent ved Kristiansand politikammer 1.7.1910. Var ansatt der til 1932 til hun gikk av for aldersgrensen.
4. Giftet seg i 1917 med fhv. forretningsfører N. Heilmann Rasmussen fra Danmark og brukte deretter hans etternavn (Heilmann).
5. Meldte seg ut av statskirken i 1917 (før hun giftet seg) og meldte seg inn i Adventistkirken i Kristiansand i 1925.
6. Mathilde hadde to sønner uten å være gift: Den yngste var Wilhelm (Willy) Olaf Kjenbakken født 28.11.1900 i Bergen (FT 1900). Mathilde betalte oppfostringen av ham hos en familie i Kr.S. Han arvet sin mor alene da hun døde. Willy døde antagelig barnløs i Oslo 13.1.1973.
7. Mathilde hadde også en eldre sønn som het Erlend (Erland?) til fornavn, med ukjent etternavn. Han var født før 1900 (kanskje i Bergen?) og døde ung i Kristiansand, sannsynligvis etter 1922, og skal være begravet på Kristiansand gml. kirkegård eller Oddernes. Men graven er ikke funnet.
8. Erlend fikk en sønn (i et ekteskap?) og denne sønnen utdannet seg til ingeniør og bosatte seg i USA før 1940. Vi vet intet om denne sønnens navn ei heller om hans mor (antagelig fra Kristiansand-området). Den sønnen sies å ha besøkt Kristiansand (og sin familie?) etter 1945.
9. Begge sønnene ble fostret opp annet sted enn hos sin mor, og i alle fall en av dem i Nord-Norge.

Det er sannsynlig at det er slekt etter Erlend i USA, og at det finnes etterkommere etter hans mor i Kristiansand-området. Jeg hadde et spor etter mulige etterkommere i Nord-Norge, men har konkludert at dette var et blindspor.
Kan noen bidra med mer opplysninger om Erland og etterkommerne?

Thor Andersen
[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»