Matthias, igjen mange takk til deg!
Alle vi som driver med slektforskning, gjør nok det for vi synes det er interessant, spennende og givenes hobby. For enkelte er det kanskje ikke bare en hobby, men glidd over i en slags livstil.
Jeg husker godt jeg startet med dette, nettopp fordi jeg visste så lite om min morfar og mormor. Da jeg var liten var det moro å høre på morfar fortelle fra han var liten til han vokste opp. Hadde jeg enda hatt vett til å notere ned det han sa, for mesteparten gikk i glemmeboka. Noe han fortale, hadde også mor kunnskap om, noe jeg fikk fortalt da jeg var eldre, men så plutselig var mor borte, og hennes søsken forsvant raskt, en etter en og så var det bare min søster og jeg igjen.
Mitt mål har hele tiden vært å finne mest mulig ut av den nærmeste familie. Det har ikke vært viktig for meg og komme lengst mulig bakover i historien.
Hvor bodde den nærmeste familien, hva jobbet de med, hvorfor flyttet de, hvordan bodde de osv. Dette er ikke lett, i sær når de aller fleste som nettopp satt med denne kunnskapen er døde. Så dette målet er ikke nådd, men plutselig så kan jeg finne en ny brikke i puslespillet.
Derfor, Matthias, er det flott at du legger ut noe om hvordan du tenker og hvordan og hvor du da søker. Dette gir masse nyttig læring for svært mange av oss i Forumet vil jeg tro.
nb.no (NasjonalBiblioteket) har jeg først lært å bruke for kort tid siden, og det er ikke alltid jeg husker på at dette kan være et nyttig søk.
Igjen til deg Matthias. Håper du fortsatt, av og til, kan komme med tanker og framgangsmåte i enkelte av dine svar. Tror det er mange som setter pris på det.
Ulf S