kaperkaptajner omkr. 1808
Moderator: MOD_Vest-Agder
kaperkaptajner omkr. 1808
Nogen der arbejder med kaperkaptajner i Kristiansand omkr. 1808 - 13 og kan fortælle om man kan finde noget om dem digitalt her fra DK?
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Re: kaperkaptajner omkr. 1808
Og litt her om kapertiden fra Flekkerøy ved Krsand:
http://www.flekkeroy.org/om-flekkeroyfo ... -1814.html
Mvh
Linda
http://www.flekkeroy.org/om-flekkeroyfo ... -1814.html
Mvh
Linda
tak for 2 fine svar ang. kaperkaptajner - jeg har et problem idet min tip2 - Tønnes Hansen Stendal er nævnt kaperkaptajn i Tønnesens bog om kaperfart og skibe 1807-14 - samtidig er en Tørres Tobias Stendal nævnt - mit problem er hvem af dem det er der er nævnt i "Djærve skippere" ved en episode med skibet "Pelikanen" ejet af Niels Moe - ført af Tønnes Stendal i dec 1808. I bogen er der stillet spørgsmålstegn ved Tørres Stendal ang. om han førte Pelikanen.
Tønnessen skriver i sin bok på side 590: "Igjen overtatt av Moe med kaperbr. Krd. 1808 7/7 for Tønnes (Tørrres?) Tobiasen Stendal" Dette gjelder sluppen "Pellicanen".
Av side 582 fremgår det at Tønnesssen lurer på om Tønnes eller Tørres Stendal også hadde kaperbrev utstedt 13/4 1809 for båten "Næsvis" omtalt på side 599.
Når det gjelder din tip2 Tønnes Hansen Stendal kan jeg ikke se at han hadde noe med "Pellicanen" å gjøre. På side 610 står det "Under Tønnes Hansen Stendal gikk 1813 28/7 Krd. - Brg. med passasjerer". Det vil si at din tip2 var kaptein på kutteren "Valle" (eller "Vale") på en reise fra Kristiansand til Bergen.

Av side 582 fremgår det at Tønnesssen lurer på om Tønnes eller Tørres Stendal også hadde kaperbrev utstedt 13/4 1809 for båten "Næsvis" omtalt på side 599.
Når det gjelder din tip2 Tønnes Hansen Stendal kan jeg ikke se at han hadde noe med "Pellicanen" å gjøre. På side 610 står det "Under Tønnes Hansen Stendal gikk 1813 28/7 Krd. - Brg. med passasjerer". Det vil si at din tip2 var kaptein på kutteren "Valle" (eller "Vale") på en reise fra Kristiansand til Bergen.

tak for svar - og da er jeg mere bekræftet i min antagelse af at min Tønnes Hansen ikke var kaper på Pelikanen, alle hans 3 brødre var tilgengæld kaperkaptajner.
ser nu at den nævnte Tørres Tobiassen Stendal egentlig hedder Tørres Tobias Hermansen Stendal - faderen er Herman Jensen Stendal og var fadder for en af Tønnes Hansen Stendals søskende iflg. kirkebogen - altså havde de 2 skippere Tønnes og Tørres Stendals familier nær kontakt
spændende skippere at arbejde med:)

spændende skippere at arbejde med:)