Halvor Westerlund - 1894 - Koholmen/Kristiansand

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Liv Birgit Christensen
Sted: BÆRUMS VERK

Halvor Westerlund - 1894 - Koholmen/Kristiansand

Legg inn av Liv Birgit Christensen » 29. november 2013 kl. 20.54

Hei

Har hatt et tidligere innlegg hvor vi ikke kom lenger:
Den forsvundne svensken – et gammelt familiemysterie; https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=116087

Men hvis han kom fra Sverige, er det ikke usannsynlig at han kom fra Koholmen nord for Gøteborg, det som nå er Tjørns kommune. Der har jeg funnet folk med samme navn (Westerlund) i dag.

Gikk det ikke en postbåt fra Gøteborg, via Kristiansand og til Hull, England? Wilson-line? Men gjorde den det i 1894?

Vil han være i noe arkiv fra England?

Takknemlig for svar.

Liv Birgit Christensen

Re: Halvor Westerlund - 1894 - Koholmen/Kristiansand

Legg inn av Liv Birgit Christensen » 4. desember 2013 kl. 20.27

Tusen takk for et meget presist svar. I overskriften står det "Christiania - Christiansand - London in 1894", mens det heter "The Wilson Line of Hull". Hvor ankom skipet?

Er det noen lister over reisende på Norway-Heritage?

I mellomtiden har jeg funnet ut at han ikke kom fra Tjørns kommune. Fikk dette svaret fra en lokal slektsforsker: "Koholmen som du nämner är en del av församlingen Klädesholmen, skulle inte tro att han uppgivet annat än Klädesholmen om det var där han kom ifrån."

Han sier også: "det är väldigt få Svenskar som heter Halvor." Hvis han har fornorsket navnet hva het han da i Sverige?

Noen som kan hjelpe?

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. desember 2013 kl. 1.35

Jeg har ikke lest alt i denne og den andre tråden, men stusser over hvorfor du tror at Koholmen ligger i Sverige. Ved datterens dåp står det ikke noe om Sverige som jeg kan se?
Kuholmen er fortsatt en bydel i Kristiansand, rett på andre siden av elva fra Kvadraturen/Tangen - helt ytterst i elvemunningen.
Der bor det såvidt jeg vet den dag i dag en god del fra en kristen sekt, (Smiths venner eller Lommelendingene?).
Jeg synes ihvertfall det er mer nærliggende å anta at når de skriver Koholmen i en kirkebok i Kristiansand så er det ikke snakk om et eller annet lite og ukjent sted i Sverige. Spesielt usannsynlig er dette all den tid det allerede finnes et nært sted av samme navn.
Man skulle vel også tro at i 1894 var det massevis av arbeid for en murer i Kristiansand, etter bybrannen?
Er eneste kilde for at de var forlovet, og at han var svensk, fra Marie Gundersen selv?
Dersom de var offisielt forlovet, er det ikke da underlig at det i høyre kolonne står "1ste lejermål"? Det står også noe om en Guri Olsen der, som er vanskelig å tolke. Dessuten er nesten alle fadderne Olsen også.

Jeg synes det står Sygehuset Laurvig Koholmen som bopæl(er)?
http://archive-no.com/page/2803327/2013 ... =50&pos=11
finnes info om et Laurvig hospital i Vestfold??
Ikke noe sykehus på Kuholmen av det jeg vet...

Apropos navnet Vesterlund, så finner du flere som heter det her på sørlandet også, men helst med W. Står nesten 600 i telefonkatalogen for hele landet..

Liv Birgit Christensen

Legg inn av Liv Birgit Christensen » 6. desember 2013 kl. 20.55

Takk for svar.

Vi vet veldig godt at det er en Kuholmen i Kristiansand, men det har blitt presisert av etterkommere at han var svensk. Og vi har ikke funnet noe på at han skulle ha bodd der. Hvis man ser på de som heter V/Westerlund i 1900, så er de aller fleste svenske/finske statsborgere eller etterkommere av svensker. Og de var totalt 100 stykker.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. desember 2013 kl. 22.18

Beklager det, men jeg oppfattet det som sto i forrige innlegg om Tjørns kommune, Klädesholmen osv som at dere mente Koholmen var i Sverige, nord for Gøteborg?

Hva med Laurvig da? Har dere fulgt opp det? Det var vel den gamle betegnelse på Larvik, og det var vel også oppgitt som hans bopæl i klokkerboka(?) ved dåpen? Mens hun var bosatt på Sygehuset(?). Klokkerbok og ministerialbok var ikke helt enige her..

Og hva med tipset som kom i en annen tråd, om å sjekke med politimyndighetene, som skulle ha oversikt over alle utlendinger på den tiden?

Og i lysningsprotokoller? Dersom de virkelig var forlovet så burde de da stå i disse?
Her må man holde alle muligheter åpne, og det var nok ikke uvanlig hverken å stikke av fra farsplikter, eller å pynte på historien/situasjonen?
Om han stakk av til Amerika el.l. er det vel heller ikke usannsynlig at han seilte under falskt navn? Det var nok litt lettere da enn nå? Det gikk mange skip fra både Kristiansand og andre byer på den tiden, så det er mange lister å bla igjennom.

Der min mors slekt kommer fra kom det inn en finne for mange år siden, og fortsatt regnes etterkommerne etter han som halvt finske, selv om de ikke en gang har finsk familienavn. Regner med at det samme kunne gjelde for svensker og deres etterkommere, selv om de er født her i landet? I Larvik f.eks.?

Liv Birgit Christensen

Legg inn av Liv Birgit Christensen » 8. desember 2013 kl. 14.00

Håper ikke jeg misforstår deg. Ja, det er en Kuholmen i Tjørns. Jeg googlet "Kuholmen Westerlund" og fikk treff som viste meg at det bodde Westerlund her. Nå er det etablert at det ikke var noen Halvor i dette området, så da avsluttes letingen her.

Det er også lett i Larvik uten resultat.

"politimyndighetene" har vi ikke sjekket da vi ikke er lokale/får gått i Statsarkivet.

Takk for innspillet: Der min mors slekt kommer fra kom det inn en finne for mange år siden, og fortsatt regnes etterkommerne etter han som halvt finske, selv om de ikke en gang har finsk familienavn. Regner med at det samme kunne gjelde for svensker og deres etterkommere, selv om de er født her i landet? I Larvik f.eks.?

Det kan være en forklaring på Halvor-navnet. At han regnet seg som svensk man var 2. generasjon norsk. Har googlet og funnet ut at Halvor/Hallvard er i slekt. I Sverige er navnet lite brukt, bare 0,002 % som heter det i Sverige nå.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»