Peter Christian Johnsen

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Peter Christian Johnsen

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 5. mai 2013 kl. 18.36

Jeg leter etter ett av barnebarna til Eidsvollsmannen Peder Johnsen.

I et slektshefte jeg har fåt tilsendt står det referert til en avisartikkel fra Aftenposten:
Tilbake til hjemlandet efter å ha ligget i amerikansk jord i 66 år.

Kristiansand 8. april
De jordiske levninger efter skipsfører Peter Christian Johnsen, Kristiansand, ble gravlagt på kirkegården i Kristiansand i ettermiddag etter å ha ligget i amerikansk jord siden 1892. Det knytter seg en ganske eiendommenlig historie til denne begivenhet.

Det var ingeniør Birger Collett-Solberg, et barnebarn av skipsfører Johnsen, som bragte med seg de jordiske levninger i fly fra Pensacola i Florida. Skipsfører Johnsen,n som forøvrig var barnebarn av Eidsvollmannen med samme navn, seilte i sin tid en tremastet barn mellom Santos og New Orelans med kaffe. Han døde 1892 av gul feber, og det var på en reise i USA at ingeniør Solberg satte seg i sving....

Find a grave gir samme opplysninger.

På gravstein med id 1964318 på Gravminner finner jeg steinen som ligger vedlagt.

Så kommer problemet. Hvor skal denne personen inn blant eidsvollsmannens etterkommere? I heftet står det at han hører til som Johannes Johnsens sønn. Jeg har ikke klart å finne andre barn enn Thekla etter han. Sønnen Peter Christian får også en sønn som heter Peter Christian, men han er født i 1867.
Også Morten døper en av sine sønner Peter Christian, denne født i 1849. Jeg har mest tro på at det er denne Peter Christian som er hentet hjem fra USA, da hans datter Sigrid gifter seg med en Solberg, som vi ser i folketellingen 1910.

Dersom noen kan hjelpe meg bekrefte eller avkrefte noen av disse opplysningene setter jeg stor pris på det. På siden med Eidsvollsmennene så de fleste kilder oppgitt.

På forhånd takk.

Mvh. Lars Jørgen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»