Niels Andersen Stallemo
Moderator: MOD_Vest-Agder
Niels Andersen Stallemo
Hei
I MInisterialbok for Kristiansand nr A5 1776 - 1818, side 238 , Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121
ble Niels Andersen Stallemo viet til Gunild Andersdatter, 02.01.1818.
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om disse to og deres slekt ?
Mvh
Leif Webenstad
I MInisterialbok for Kristiansand nr A5 1776 - 1818, side 238 , Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121
ble Niels Andersen Stallemo viet til Gunild Andersdatter, 02.01.1818.
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om disse to og deres slekt ?
Mvh
Leif Webenstad
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Re: Niels Andersen Stallemo
Søker du etter forfedre, eller etter etterkommere?
Gunhild Andersdatter trur eg var på Vatnedal i Holum i FT-1801
Faren Anders Tallaksen var fra Bjeddan i Øyslebø og var bror til min ttt-oldefar. Anders er nevnt i Holum bygdebok, side 681.
Anders og Ingeborg gifta seg i Øvrebø 25.6.1787 Øvrebø kirkebok
Gunhild Andersdatter trur eg var på Vatnedal i Holum i FT-1801
Faren Anders Tallaksen var fra Bjeddan i Øyslebø og var bror til min ttt-oldefar. Anders er nevnt i Holum bygdebok, side 681.
Anders og Ingeborg gifta seg i Øvrebø 25.6.1787 Øvrebø kirkebok
Det var forfedrene jeg var ute etter og dette var jo mye mer enn jeg tenkte meg mulighetene for å få !
Mange tusen takk !
Mange tusen takk !
- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Eg har sett litt på dåp av barna, for eksempel Gurine, 13. sept 1818, Andreas, 7 juli 1822, og Anne Marie, 1. okt 1837. Eg meinte fadderane var gode bevis for at Gunhild Andersdatter var datter av Anders Tallaksen. Men eg hadde problem med å finne Nils Andersens bakgrunn - .
Så fant eg han, født på Stallemo, - sønn av Anders Tallaksen! Niels 1788 (nr 3). Det er jo han som kaller seg Stallemo, og han er eldstesønn i familien som er på Vatnedal i FT-1801. Søstra Gunhild Andersdatter blir 27. des 1816 gift med ein Gunnuf Kiddelsen (fra Følsvand, Birkenes), - og kona til Nils, som også heiter Gunhild Andersdatter, er nå den ukjente!
Gunhild døde April 1847, 52 år gammel. Ho skulle etter det vere født omkring 1795.
Så fant eg han, født på Stallemo, - sønn av Anders Tallaksen! Niels 1788 (nr 3). Det er jo han som kaller seg Stallemo, og han er eldstesønn i familien som er på Vatnedal i FT-1801. Søstra Gunhild Andersdatter blir 27. des 1816 gift med ein Gunnuf Kiddelsen (fra Følsvand, Birkenes), - og kona til Nils, som også heiter Gunhild Andersdatter, er nå den ukjente!
Gunhild døde April 1847, 52 år gammel. Ho skulle etter det vere født omkring 1795.
Ja, jeg fant også denne Niels født 1788, men siden foreldrene Anders Tallaksen og Ingebor Nielsdatter hadde akkurat samme navn som foreldrene til Gunild, som Niels var gift med gikk jeg ut fra at Niels og Gunild var søsken. Det stemmer jo også med FT 1801.
Men du mener altså at det her er snakk om to forskjellige ektepar med samme navn, Anders Tallaksen og Ingebor Nielsdatter ?
Men du mener altså at det her er snakk om to forskjellige ektepar med samme navn, Anders Tallaksen og Ingebor Nielsdatter ?
Nå var jeg visst litt for rask.
Det du mener er at Anders Tallaksen Bjeddan og Ingebor er foreldre til Nils og ikke til Gunild ?
Det du mener er at Anders Tallaksen Bjeddan og Ingebor er foreldre til Nils og ikke til Gunild ?
- Harald Søren Storaker
- Kontakt:
Ja, - Anders Tallaksen Bjeddan og Ingeborg Nilsdatter var foreldre til Nils Andersen (1788) og Gunhild Andersdatter (1792). Forvikling er det at Nils gifta seg i 1818, og at kona hadde samme navn som søstra, Gunhild Andersdatter. Kor kona kom fra, veit eg ikkje. Ho var født ca 1795.
Takk for det, da er den saken oppklart,-
så får den andre Gunild bli neste problem
så får den andre Gunild bli neste problem