Ingrid Ovidia Olsen 1890 Kristiansand
Moderator: MOD_Vest-Agder
Ingrid Ovidia Olsen 1890 Kristiansand
Ingrid Ovidia Olsen, datter av Nils Olsen og Marie Christine Marcussen, født 1890
i Kristiansand, døpt i Methodistkirken 25-1-1901 og konfirmert 2-10-1904.
Moren er død ved datterens konfirmasjon og faren er gift på ny i Rakkestad.
Jeg ønsker å finne ut om Ingrid ble gift og om hun fikk barn.
Det er etterkommere etter henne som er spennende å finne.
Det er ikke så enkelt å ta rede på folk når man hverken vet hva de heter eller hvor de bosatte seg. jEG HÅPER PÅ HJELP.
i Kristiansand, døpt i Methodistkirken 25-1-1901 og konfirmert 2-10-1904.
Moren er død ved datterens konfirmasjon og faren er gift på ny i Rakkestad.
Jeg ønsker å finne ut om Ingrid ble gift og om hun fikk barn.
Det er etterkommere etter henne som er spennende å finne.
Det er ikke så enkelt å ta rede på folk når man hverken vet hva de heter eller hvor de bosatte seg. jEG HÅPER PÅ HJELP.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Ingrid Ovidia Olsen 1890 Kristiansand
Hei Birgith
Hvor bor disse i 1900, har du funnet dem?
Hvor ble Ingrid konfirmert? I hvilken metodistkirke er hun døpt? Hadde hun flere søsken?
Mvh
Marit
Hvor bor disse i 1900, har du funnet dem?
Hvor ble Ingrid konfirmert? I hvilken metodistkirke er hun døpt? Hadde hun flere søsken?
Mvh
Marit
På 1900-tellingen bor Ingrid, eller er på besøk i Kristiania hos sin far og hans nye kone
og Ingrids søster, eventuelt halvsøster Gunvor Martha Agunda f. 1899. Gunvor dør, og
Nils og kone Inger Sophie Olsdatter får i Rakkestad/Degernes tre barn: Nelly Sophie 1901,
en ny Gunvor Martha Agunda 1904 og Sofus Normann 1906.
Inger er døpt i Methodistkirken i Kristiansand. Det sto anført i kirkebok om hennes konfirmasjon i vanlig kirke i Kristiansand. Etterkommere etter Gunvor kjenner ikke til Inger,
så vidt jeg vet, men hun er jo deres halv-tante, så det ville være fint å finne damens etterslekt. Ingers far Nils døde i 1908 i Amerika bare to år etter ankomst.
Familien skulle komme etter. Med både mor, Marie Christine Markusen og far Nils Olsen død
er det ikke godt å si hvor Ingrid vokste opp. Hun ble jo konfirmert i Kristiansand, så kanskje hun bodde hos besteforeldre eller annen slekt...
og Ingrids søster, eventuelt halvsøster Gunvor Martha Agunda f. 1899. Gunvor dør, og
Nils og kone Inger Sophie Olsdatter får i Rakkestad/Degernes tre barn: Nelly Sophie 1901,
Inger er døpt i Methodistkirken i Kristiansand. Det sto anført i kirkebok om hennes konfirmasjon i vanlig kirke i Kristiansand. Etterkommere etter Gunvor kjenner ikke til Inger,
så vidt jeg vet, men hun er jo deres halv-tante, så det ville være fint å finne damens etterslekt. Ingers far Nils døde i 1908 i Amerika bare to år etter ankomst.
Familien skulle komme etter. Med både mor, Marie Christine Markusen og far Nils Olsen død
er det ikke godt å si hvor Ingrid vokste opp. Hun ble jo konfirmert i Kristiansand, så kanskje hun bodde hos besteforeldre eller annen slekt...
Birgith Andreassen skrev:På 1900-tellingen bor Ingrid, eller er på besøk i Kristiania hos sin far og hans nye kone
Hva jeg fant ut, er at en del av folka på denne linken FT1900 , er slekt: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 12912#ovre
Grete Markussen, født 1844, er bestemor (mormor) til Ingrid Ovidia,- hun er enke her og har en datter Ingrid, født 1890 (jeg fant ikke dåpen på henne i farten, men siden moren er metodist, kan jenta være døpt i metodistkirken). Grete het opprinnelig Tønnesdatter. Mannen var Ole Andreas Markussen. De var altså foreldre til Marie Christine, født 1872. De er også foreldre til den gifte kvinnen lenger nede i folketellingen, Olga Gurine Cramer, født 1874.
Dersom Ingrid Ovidia har vokst opp i Kristiansand, så er det nok på denne adressen, hos bestemor, tanter og fettere/kusiner

Man får ikke opp særlig mye fra kirkebøkene i selve Kristiansand på familysearch, så det blir bare å bla seg gjennom vielser og dødsfall for å se om Ingrid Ovidia dukker opp noe sted, tror jeg. Her er dåpen på kusinen hennes, Amanda Elsine i 1894 (dåp nr 153 venstre side) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-271
Mvh
Linda W
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Finner ei Ingrid Olsen som emigrerer 14/5-1912 fra Kristiansand som guvernante.
Samme dag Ella Kramer også som guvernante, kan det være Amanda som har forenklet sitt navn?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 66006#ovre
Finner begge igjen på Ellis Island avreist 29/5-1912 med Hellig Olav.
Ingrids nærmeste slektning er oppført å være "aunt Tonette Tønnesen Chr."
Ellas nærmeste slektning er oppført å være "father Anton Kramer Arendal"
De skal begge til Brooklyn, til Pastor Pettersen 8 state str N.Y
Tror dette kan være Ingrid.
Mvh
Marit
Finner ei Ingrid Olsen som emigrerer 14/5-1912 fra Kristiansand som guvernante.
Samme dag Ella Kramer også som guvernante, kan det være Amanda som har forenklet sitt navn?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 66006#ovre
Finner begge igjen på Ellis Island avreist 29/5-1912 med Hellig Olav.
Ingrids nærmeste slektning er oppført å være "aunt Tonette Tønnesen Chr."
Ellas nærmeste slektning er oppført å være "father Anton Kramer Arendal"
De skal begge til Brooklyn, til Pastor Pettersen 8 state str N.Y
Tror dette kan være Ingrid.
Mvh
Marit
Takk og takk, dette var helt utrolig . Det er nok rette Ingrid som er på veg yil Amerika.
På folketellingen for 1900 er det litt forvirrende at Ingrid er oppført som mormorens datter.
Det må vel bety at det var i dette hjemmet jenta vokste opp.
Det skal bli spennende å se om jeg finner henne i Amerika.
På folketellingen for 1900 er det litt forvirrende at Ingrid er oppført som mormorens datter.
Det må vel bety at det var i dette hjemmet jenta vokste opp.
Det skal bli spennende å se om jeg finner henne i Amerika.
- Marit Hegsvold Nyhus
Ja jeg tror også at dette er Ingrid. Prøv å legg ut en etterlysning under emigrasjon/USA.
Kanskje noen kan spore henne opp i tellingen 1920 hvis hun fortsatt befant seg "over there".
Marit
Kanskje noen kan spore henne opp i tellingen 1920 hvis hun fortsatt befant seg "over there".
Marit
Jeg mente det var en god ide med dette utenlandssøket. Det stoppet imidlertid da jeg leste hvordan man måtte gå fram. Det forlangtes linker av alt man hadde av opplysninger og jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan man lager slike.
Det lå en "oppskrift" der som skulle vise seg å gjøre forvirringen komplett for meg.
Begrepene var jo ikke forklart i utgangspunktet og da så!
linkene var av forskjellig slags og de hadde en bokstavkombinasjon foran seg.
SKREKK OG GRU! Det sto ikke noe om hva det betyr. Holder ikke!
Kan noen forklare det litt mer enkelt?
Det lå en "oppskrift" der som skulle vise seg å gjøre forvirringen komplett for meg.
Begrepene var jo ikke forklart i utgangspunktet og da så!
linkene var av forskjellig slags og de hadde en bokstavkombinasjon foran seg.
SKREKK OG GRU! Det sto ikke noe om hva det betyr. Holder ikke!
Kan noen forklare det litt mer enkelt?
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Birgith
Jeg håper det er greit at jeg har tatt meg den frihet å legge ut etterlysning etter Ingrid under emigrasjon/USA med link til dette temaet her hvor alle opplysninger du har om Ingrid står.
Hvis det er annen info du har som du mener kan være viktig bare legg det inn.
Så får vi håpe at ekspertene på emigrantene med tilgang til kildene i USA kan hjelpe.
Mvh
Marit
Jeg håper det er greit at jeg har tatt meg den frihet å legge ut etterlysning etter Ingrid under emigrasjon/USA med link til dette temaet her hvor alle opplysninger du har om Ingrid står.
Hvis det er annen info du har som du mener kan være viktig bare legg det inn.
Så får vi håpe at ekspertene på emigrantene med tilgang til kildene i USA kan hjelpe.

Mvh
Marit
Velsigne deg,-du kan skjønne jeg er takknemlig for slik hjelp.
Dette blir spennende.
Dette blir spennende.
Jeg stusset over at slekta til Ingrid bor i Elvegt 21 i FT1900, mens hun har adresse Elvegt 31 ved konfirmasjonen og tenkte først at det kanskje var skrivefeil i kb,men så fant jeg konf. til kusinen Amanda i 1908, og da har hun adresse Elvegt 31. Familien har altså flyttet mellom FT1900 og Ingrids konf. da er det ihvertfall sikkert at hun bodde hos dem. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Dessuten emigrerer en gift murer Anton J. Kramer, født 1872, bosatt Krsand, til USA i 1901 med Beaver, http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... mn=KRISTUT , og han reiser alene..jeg tror faktisk det kan være mannen til Olga Gurine, Anton Marius Cramer, og at J`en er feil i emigrantlistene. Det er nemlig litt av et sammentreff om det er 2 murere Anton Kramer/Cramer, begge født 1872, i Krsand samtidig. Etternavnet er sjeldent i sør.
Mvh
Linda W
Dessuten emigrerer en gift murer Anton J. Kramer, født 1872, bosatt Krsand, til USA i 1901 med Beaver, http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... mn=KRISTUT , og han reiser alene..jeg tror faktisk det kan være mannen til Olga Gurine, Anton Marius Cramer, og at J`en er feil i emigrantlistene. Det er nemlig litt av et sammentreff om det er 2 murere Anton Kramer/Cramer, begge født 1872, i Krsand samtidig. Etternavnet er sjeldent i sør.
Mvh
Linda W
Takker for hjelp, men finner ingen Cramer på lenken du sendte...
Jeg vil gjerne se den lenka hvor Anton Cramer reiser over, om det går an...
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Søk med Kramer som etternavn Kristiansand emigranter 1901
Takk skal du ha.
Etter at Marit Nyhus var så vennlig å hjelpe meg med Amerika-søk, har det dessverre ikke skjedd noe. Omtrent alle andre på søk er funnet, men ikke Ingrid.
Det er vel sannsynlig da at hun dro hjem igjen, MEN HVOR?
Om noen greier å finne ut mer om hvor hun slo seg til/stiftet familie, så ville jeg bli veldig glad!
Det er vel sannsynlig da at hun dro hjem igjen, MEN HVOR?
Om noen greier å finne ut mer om hvor hun slo seg til/stiftet familie, så ville jeg bli veldig glad!