else alfsdater
Moderator: MOD_Vest-Agder
else alfsdater
Jeg håber at nogen kan hjælpe med dette, da jeg endnu ikke er så kendt med opslag i norske kirkebøger:
Jeg har fundet Else Alfsdatter i kirkebogen Vest-Agder, Kristiansand, 1778-1818 opslag 430 angående 18 juni 1793 hvor Johan Peter Ryberg er født. Faderens navn var bødker Jens Christian Johansen Ryberg og moderen Else Alfsdatter.
Jeg mener at hun skal være født enten 1765 eller 1770 i vest-agder, men jeg kan ikke finde hende i kirkebøgerne. Vielsen mellem de 2 kan jeg heller ikke finde. Jeg håber at der er nogen der har set oplysningerne før.
Med venlig hilsen Bjarne Bomholtz
Jeg har fundet Else Alfsdatter i kirkebogen Vest-Agder, Kristiansand, 1778-1818 opslag 430 angående 18 juni 1793 hvor Johan Peter Ryberg er født. Faderens navn var bødker Jens Christian Johansen Ryberg og moderen Else Alfsdatter.
Jeg mener at hun skal være født enten 1765 eller 1770 i vest-agder, men jeg kan ikke finde hende i kirkebøgerne. Vielsen mellem de 2 kan jeg heller ikke finde. Jeg håber at der er nogen der har set oplysningerne før.
Med venlig hilsen Bjarne Bomholtz
-
- Sted: BREMNES
Re: else alfsdater
Hei
Dette var ein vanskelig sak. Eg har leita på 1801 tellingen for heile landet, og kan ikkje finna hverken foreldre eller barn. Mystisk
. Det er vanskelig å leita gjennom kirkebøkene når ein ikkje har ein ca dato. Det blir så mange sider. Men me får prøva videre. Plutselig dukker det opp noke.
Mvh
Anne Lisbeth

Dette var ein vanskelig sak. Eg har leita på 1801 tellingen for heile landet, og kan ikkje finna hverken foreldre eller barn. Mystisk

Mvh
Anne Lisbeth
Hei
Mange tak fordi du interesserer dig for at hjælpe mig.
Jeg tror at du skal søge i tællinger før 1793, for jeg har oplysninger om, at de var i Danmark i 1797 hvor de fik en søn i Hjørring, og at de ved tællingen i 1801 stadig boede i Hjørring, men så er de også væk siden . Måske er de vendt tilbage til Norge.
Jeg har jo ikke så meget materiale om Norge hernede , men har da prøvet alle kirkebøger for Vest-Agder hvad angår fødsler og vielser, men det er jo et stort materiale at gå igennem.
Endnu en gang tak for interessen. Skulle du have brug for mig, til at finde oplysninger frem, skal du endelig kontakte mig.
med venlig hilsen Bjarne Bomholtz
Mange tak fordi du interesserer dig for at hjælpe mig.
Jeg tror at du skal søge i tællinger før 1793, for jeg har oplysninger om, at de var i Danmark i 1797 hvor de fik en søn i Hjørring, og at de ved tællingen i 1801 stadig boede i Hjørring, men så er de også væk siden . Måske er de vendt tilbage til Norge.
Jeg har jo ikke så meget materiale om Norge hernede , men har da prøvet alle kirkebøger for Vest-Agder hvad angår fødsler og vielser, men det er jo et stort materiale at gå igennem.
Endnu en gang tak for interessen. Skulle du have brug for mig, til at finde oplysninger frem, skal du endelig kontakte mig.
med venlig hilsen Bjarne Bomholtz
-
Hei igjen!
Eg lurte på om du hadde sett dette? Ein Jan Lindroth i Sverige, som etterlyser same personane. Håper linken virker.
www.anetavlen.dk/discus/messages/2/3622.html?1173956413
Mvh
Anne Lisbeth
Eg lurte på om du hadde sett dette? Ein Jan Lindroth i Sverige, som etterlyser same personane. Håper linken virker.
www.anetavlen.dk/discus/messages/2/3622.html?1173956413
Mvh
Anne Lisbeth
-

Fullklaff. Fann dette på internett no. Jan Lindroth sin anetavle. Scroll ner til nr 125 så finn du Else + foreldre.
web.telia.com/~u61110811/janlindrothanor.htm
Mvh
Anne Lisbeth
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Det ser ut som Else Alfsdatter, f. 1765 i Øyestad, blei første gang gift 1788 LDS IGI
Vielse i Øyestad 11. desember 1788 (nederst høyre side) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64
mvh
Linda W
mvh
Linda W
Mange, mange tak for jeres interesse og svar. Det var virkelig noget, der hjalp mig videre, og der var endda flere aner, som jeg var i gang med at eftersøge, som dukkede op på listen.
Endnu en gang tak for svarene
Hilsen Bjarne Bomholtz
Endnu en gang tak for svarene
Hilsen Bjarne Bomholtz
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Eg vurderte det først som tvilsomt om Else Alfsdatter, f 1765 i Øyestad, var den rette, sidan ho blei gift 1788 i Øyestad. Men kanskje var den første mannen også dansk. Eg synes det står Peder Christensen Ellerskov. Ellerskov er neppe et stedsnavn i Øyestad. Det høres nokså dansk ut. Kanskje skal det vere Elleskov.
Kanskje Peder Christensen døde kort tid etter vielsen i Danmark. Da passer det jo bra at Else fant sin neste ektemann også i Danmark.
Kanskje Peder Christensen døde kort tid etter vielsen i Danmark. Da passer det jo bra at Else fant sin neste ektemann også i Danmark.
Til Harald Storaker
Jens Johannsen Ryberg og Else Alvsdatter fik en søn døbt med navnet Johann Peter Ryberg den 18 juni 1793 i Kristiansand , så jeg tror, at de må være gift i Norge. Hvor og hvornår de er gift, kan jeg ikke finde ud af. De er i tiden 1793 til 1797 rejst til Hjørring.
Hilsen Bjarne Bomholtz
Jens Johannsen Ryberg og Else Alvsdatter fik en søn døbt med navnet Johann Peter Ryberg den 18 juni 1793 i Kristiansand , så jeg tror, at de må være gift i Norge. Hvor og hvornår de er gift, kan jeg ikke finde ud af. De er i tiden 1793 til 1797 rejst til Hjørring.
Hilsen Bjarne Bomholtz
Hei, jeg har litt informasjon om denne familien.
Else er født på Hermandsplassen under Hausland gård i Øyestad, Aust-Agder. Hun er nr. 7 i en søskenflokk på 9 hvorav flere ble gift og bosatte seg i Øyestad og etter hvert også Fjære.
Faren Alf Gundersen overtok driften av bruket i 1744 etter foreldrene Gunder Aamundsen og Viveke Knutsdatter som bosatte seg her i 1723.
Kilder:
Bygedebok for Øyestad bind 2 og 3.
Hilsen Asbjørn Karlsen.
Else er født på Hermandsplassen under Hausland gård i Øyestad, Aust-Agder. Hun er nr. 7 i en søskenflokk på 9 hvorav flere ble gift og bosatte seg i Øyestad og etter hvert også Fjære.
Faren Alf Gundersen overtok driften av bruket i 1744 etter foreldrene Gunder Aamundsen og Viveke Knutsdatter som bosatte seg her i 1723.
Kilder:
Bygedebok for Øyestad bind 2 og 3.
Hilsen Asbjørn Karlsen.