Axel Keim

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
dn20852
Sted: SUNNDALSØRA

Axel Keim

Legg inn av dn20852 » 20. november 2006 kl. 10.23

Jeg søker alle opplysninger jeg kan få om oldefar.. Axel Keim født 1874 i Kristiansand S. Han var ingeniør i statens veivesen.

For tre uker siden visste jeg kun hans fornavn, at han var fra oslo-distriktet samt at han var enten advokat eller ingeniør. Thats it... så jeg bestemte meg for å begynne å lete. :)Fant oldemor Mari Jensdatter Hagen og bestemor Jenny Amalie Hagen på folketellingen for nord-fron og der stor det at bestemor ble født i Øre, Batnfjordsøra så jeg ringte Øre kirke ogfikk kopi av kirkeboka. Axel Keim er oppgitt som far men desverre står det ikke årstall han er født, den rubrikken er tom men det står at han var ingeniør samt at han bodde i Kristiania... Etter å ha lett gjennom veeeeeeeldig mange Axel og Aksel på folketellinga over Kristiania 1900 fant jeg bare en det kune være...
Han ligger begravd ved gamle aker kirke i oslo. Axel Tobias Keim f. 6.6.1874

Jeg er meget intr i alle opplysninger om han, håper noen kan hjelpe meg... :)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Axel Keim

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 20. november 2006 kl. 17.27

Hei

I samme grav som Axel Tobias ligger Marit Keim født 9/6-1866 død 4/7-1949.
Det finns mange Keim begravet ved kirkegårder i Oslo.

Du kan prøve å ta kontakt med Gamle Aker kirkegård på [email protected]

Les om gravlunden her http://www.gravferdsetaten.oslo.kommune ... kirkegard/

Kan dette være Axels far?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11161#ovre

Mvh
Marit

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. november 2006 kl. 17.47

På Fam.search finner jeg en Axel Tobias Johansen døpt i Kristiansand 21-6-1874 med foreldre Johan Wilhelm Teodor Keim og Gurine Taraldsen. De giftet seg 6-8-1861 i Kristiansand. Du finner dem her i 1865

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5278#ovre

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. november 2006 kl. 18.02

Denne Einar Keim som Marit har i sin lenke var født i Kristiansand 5-4-1880 og var sønn av skibsreder Johan Wilhelm Theodor Keim og Gurine Tharaldsen. Det står om han i Norges Militære Embedsmenn 1929. (Om hans militære løpebane og utdannelse hvis du er interresert). Han giftet seg 9-11-1911 i Kristiania med Mathilde Elisabeth Johnsen født i Ulefos 11-11-1890. 3 sønner og en datter. (Det er også bilde av ham).

dn20852

Legg inn av dn20852 » 21. november 2006 kl. 23.37

Tusen takk :) for hjelpen begge to, jeg visste at oldefar delte grav med Marit Keim, regnet med at han var gift da han traff oldemor....:):) så det kom ikke som noen bombe... Jeg har sjekka de linkene dere ga meg og jeg lurer på om den siste linken til Marit er blink. Vet ikke ennå men jeg må på en eller annen måte forsøke å finne det ut..

Hvor skal jeg begynne å lete? Bygdebøker? Kirkebøker? Jeg er litt grønn ang slektsforskning ennå så jeg takker for all den hjelp jeg kan få......

UnniE

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 22. november 2006 kl. 9.55

Hei Unni
Hvis du ser i Carstens innlegg ang. FS (Familysearch) kan du gå inn der og legge inn navnet Axel Johansen i navnesøk og birth/christening 1874 i årstall skal du få opp Axel Tobias Johansen døpt i Kristiansand 21/6-1874 av foreldrene Johan Wilhelm Teodor Klien (skal vel være Keim) og hustru Gurine Tharaldsen.
Her er deres vielse i Kristiansand (nr 45) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Frederik Keim og hustru Ane som er oppført i 1865 sammen med Johan og Gurine er Johans foreldre.

Legger du inn Johan Keim og Gurine i rubrikkene fathers name og morthers name så får du også opp barna :
Fredrik Johannes
Anna Sophie
Thomas Anton
Alfred Wilhelm
Herman Johan

Marit

dn20852

Legg inn av dn20852 » 22. november 2006 kl. 10.26

Oiiii tusen tusen takk... er så rørt nå at jeg jeg sitter her med klump i halsen og fuktige øyne... :oops: Dette er helt utrolig........ Jakten på oldefar er over. :D

Mamma er 78 år og selv om hun liksom ikke har vist så veeeldig stor intersse ang min interesse for sektsforskning, spesielt da jeg forska på pappas noe ukjente bestefar ble dette annerledes, nå var det jo hennes bestefar jeg begynte å lete etter. Takket være DIS-Norge har jeg funnet oldefar..

Igjen, tuuuusen takk til dere som hjalp meg....
Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal

dn09249
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av dn09249 » 22. november 2006 kl. 18.27

Hei
Jeg siterer fra Oberstløytnant Karl Leewy sin bøker om "Kristiansand bebyggelse og befolkning i eldre tider" bind 7 side 187.

"Den første Keim i Kristiansand

Først når vi kommer til begynnelsen av 1800-årene får vi her en innflytter, som var den første av familien på norsk jord og som det er en stor slekt etter. Det var buntmaker Johan Friderich Keim. Han var født i Flensburg omkring 1760. Her i Kristiansand nevnes han i borgerrullen 12 januar 1809. Og han eide huset Henrik Wergelandsgate nr.98 fra 1817 til 1820. Han døde i kristiansand 1843 i en alder av 83 år. Hans hustru, Barbra Halle, døde i Kristiansand 1815.
Barna deres var da:
Hedvig Margrethe, nær 15 år.
Harald Andreas, født 26/12 1805
Søren Aaby, født 1/10 1808.
Johan Friderich, født ca. 1810

Johan Friderich Keim (junior), artillerist, giftet seg 3/3 1836 med Anne Torjesdatter, 24 1/2 år gammel, født i Kristiansand. J.F.Keim (junior) og hustru eide hjørnehuset ved Skippergaten og Kronprinsens gate (Skippergaten 117) i mange år. Det nåværende huset der er vistnok reist etter Østerbrannen 1859 som rammet denne delen av byen. Keim drev forretning i hjørnebutikken særlig med vestlanske og islandske varer. Han var en kjent mann på Stavanger marked, som han årlig besøkte for å gjøre innkjøp. Han var en overmåte snill, hyggelig og elskverdig mann, som jeg med glede bevarer i min erindring. Han var bestefar til min fetter og min venn, din venn og alles venn Einar Keim.

J.F. Keim og hustruen Anne Torjusdatter fikk 4/6 1836 en sønn, Johan Wilhelm Theodor Keim, som i mange år eide huset Festningsgaten nr. 30, hvor han hadde et stort verksted for forsyninger av seil til byens skuter og andre fartøyer"

Dette er hva som står i bind nr.7, men i bind nr. 3 står følgende om Festningsgaten nr.30.

"JOHAN W. T. KEIM
1871 skjøtedes huset fra byggmester Johansen til seilmaker og skipsreder Keim, som hadde det til sin død i 1904.
Fra 1880 -90 årene husker jeg huset godt, da Keim var min onkel, og jeg har mange hyggelige minner derfra. Der var 7 barn i familien - alle gutter. Og da disse hadde mange venner som vandret der, var de tre gutteværelsene klokelig lagt i første etasje.
I annen etasje var salen til hjørnet og de øvrige værelsene oppover langs Festningsgaten. Etter værelsene fulgte så verkstedgangen med rekker av dragkister og olderfars skjenkeskap. Deretter fulgte et stort rom, "seilerloftet", hvor ovnen sto midt i rommet og hvor der fra gammel tid av var veggfaste køyer til svennene. Da virksomheten på seilloftet omkring 1890 opphørte, ble det her en prektig "turnsal" for guttene med kraftringer og lignende. Ellers var det rundt om i huset mange mørke og hemmelighetsfulle ganger og lofter. Et sted på loftet sto det en gammel vugge, som ved en sinnrik mekanisme kunne trekkes opp og gå som et ur. Den har sikkert vært bekvem for en mor med 7 gutter.
Det største av gutteværelsene i første etasje, hjørnestuen eller "Keims stue" som den ble kalt av oss gutter, har i tidens løp sett meget rart. Der var samlingsstedet for kameratene helt fra den elste til den yngste av husets sønner. Den var et fristed, hvor alle som var medlem av klikken hadde sin faste gang. I min tid ble det snart holdt styremøter for Idun, og snart hadde vi full danseskole. Jeg er sikker på at flere av våre venninner fra den tiden, som nå er bestemødre, med glede tenker tilbake på de små improviserte dansemoroene i "Keims stue". Og vi gutter fikk slik øvelse, at vi ble noen svære løver til å danse.
I Festningsgaten er huset nr. 30 og onkel Keim det som står sterkest preget i min erindring. Onkel var en godslig, jovial mann og en av dem som satte sitt preg på selskapet. Han var alltid opplagt til spøk og moro og var som en venn for all den ungdom som vanket der i huset"

Dette er i hovedsak det som står om Keim i disse bøkene til Karl Leewy, men bind nr. 4 har også en beskrivelse av guttene lek i baneheia hvor Akse, Arne og Einar Keim er nevnt.
Håper dette kan gi deg et klarere bilde av Keim sin tid i Kristiansand.
mvh Arne Bue.l

dn20852

Legg inn av dn20852 » 23. november 2006 kl. 14.29

Helt utrolig.... tuuuusen takk :):) veldig interessant å lese, stod det noe spesielt ang barna i lek ved baneheia?
Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal

dn09249
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av dn09249 » 23. november 2006 kl. 16.00

Hei igjen
Det er stort sett en beskrivelse av det elderado barneheia var for guttenes lek.
Ved nærmere gjennomlesning ser jeg at i tillegg til Aksel, Arne og Einar er også Alfred og Hermann Keim nevnt.
Legger sidene med som vedlegg.

mvh Arne Bue
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn20852

Legg inn av dn20852 » 26. november 2006 kl. 15.17

Tusen takk Arne, dette var artig å lese....... :):)
Tusen takk til alle som hjalp meg.
Mvh. Unni Ekren
DIS-Møre og Romsdal

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»