Skipperfamiljen Johan Christian Bähl (Bahl)
Moderator: MOD_Vest-Agder
Skipperfamiljen Johan Christian Bähl (Bahl)
Inflyttade till Kongsgård, Oddernes 1795 från Mandal. Finns det någon som kan ge mig tips om familjen. Han är född i Danmark men gift sedan 1782 i Mandal med norskan Tomine Knudsdatter f 1761 i Kleven. De bör ha haft mínst en dotter med i flytten, Kristine el Wilhelmine f 1783. De flyttar senare tillbaka till Danmark där såväl dotter som mor har dött. Mvh Margaretha Strömberg. PS Jag har letat med
och lykta utan resultatDS

- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Re: Skipperfamiljen Johan Christian Bähl (Bahl)
De var kanskje bare i kort tid i Oddernes. Eg har heller ikkje funne spor av dei i FT-1801. Veit du kor henne dei flytta til i Danmark? Når dukker dei opp i folketellingene der?
Jag har uppgift om att dottern Kristine (senare kallad Wilhelmine) gifter sig med John Christmas i Danmark och att hennes första barn är fött ev 1804. Det troliga är väl att de flyttat kring 1800 till Dmk. Mer vet jag inte i dagsläget tyvärr. Mvh Margaretha.
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Men vet du hvor i Danmark?
Det finst både folketellinger og kirkebøker på internett. Men for å søke i Danmark bør man helst vite hva for et sogn eller amt det gjelder.
Det var riksdekkende folketellinger i 1801 både i Danmark og Norge. De fleste er med i den folketellinga. Så det gjelder å vite hvor, og hva slags navn de brukte.
Det finst både folketellinger og kirkebøker på internett. Men for å søke i Danmark bør man helst vite hva for et sogn eller amt det gjelder.
Det var riksdekkende folketellinger i 1801 både i Danmark og Norge. De fleste er med i den folketellinga. Så det gjelder å vite hvor, og hva slags navn de brukte.
Det enda jag har fått fram är Köpenhamn (staden). Där finns dottern Kristine (Wilhelmine)Boldt (f Bahl)
FT 1801 finns hennes man och hans tidigare familj upptagna.
Kr.W. kommer inte in i bilden förrän efter 1801 men kan ju ha funnits i Kpnh. tidigare?
FT 1840 respektive FT 1850 står endast Kr.W. Boldt upptagen och som änka. Mannen dog 1822. Mvh Margaretha.
FT 1801 finns hennes man och hans tidigare familj upptagna.
Kr.W. kommer inte in i bilden förrän efter 1801 men kan ju ha funnits i Kpnh. tidigare?
FT 1840 respektive FT 1850 står endast Kr.W. Boldt upptagen och som änka. Mannen dog 1822. Mvh Margaretha.
Re: Skipperfamiljen Johan Christian Bähl = Bahl = Bohl??
Jag håller fortfarande på med mina efterforskningar John (Christian) Bahl, Bohl etc. Vid kontakt med riksarkivet säger de att de inte hittar honom i FT 1801 i Kongsgård, Christiansand. De hänvisar istället dels till lesesalen (men den kan jag ju inte använda av förklarliga skäl) dels till tollregnskapene. Och hur kommer jag i kontakt med dem?
Nu har jag fått en uppgift om att i Kirkeboke Halse A-3 1783-1794 Dopte finns Christines dop inskrivet med Johan Bahl som fader och Thomine Knudsdatter som mor.
I Kirkeboker Halse A-6 1755-1783 VIEDE
13 dec 1782 vigdes Skibs-Capten Johan Christian Bohl från Flensburg med pihgan Thomine Knudsdatter från Kleven. De uppvisade en attest att de fick gifta sig efter kunglig tillåtelse utan trolovelse och lysningsdatum mm.
Vad är rätt?Hon är uppenbart döpt till Christine men senare nämns hon som Wilhelmine. Varför?
Fadern står vid dopet som John Bahl och dessförinnan vid vigseln som Johan Christian Bohl? De måste ju ändå vara en och samma personer eller hur?
Dessutom har jag i en skrift sett att John skall vara en norsk skipper
Mycket tacksam om någon kan hjälpa reda ut detta?
Med vänlig hälsning Margaretha
Nu har jag fått en uppgift om att i Kirkeboke Halse A-3 1783-1794 Dopte finns Christines dop inskrivet med Johan Bahl som fader och Thomine Knudsdatter som mor.
I Kirkeboker Halse A-6 1755-1783 VIEDE
13 dec 1782 vigdes Skibs-Capten Johan Christian Bohl från Flensburg med pihgan Thomine Knudsdatter från Kleven. De uppvisade en attest att de fick gifta sig efter kunglig tillåtelse utan trolovelse och lysningsdatum mm.
Vad är rätt?Hon är uppenbart döpt till Christine men senare nämns hon som Wilhelmine. Varför?
Fadern står vid dopet som John Bahl och dessförinnan vid vigseln som Johan Christian Bohl? De måste ju ändå vara en och samma personer eller hur?
Dessutom har jag i en skrift sett att John skall vara en norsk skipper
Mycket tacksam om någon kan hjälpa reda ut detta?
Med vänlig hälsning Margaretha