Jeg leder efter information om Købmand Martin Friderich Malchin fra Kristiansand.
Han er sandsynligvis født i Tyskland, men fra senest 1814 var han købmand i Kristiansand.
På det tidspunkt var han dog godt nok en periode i Thisted i Danmark, hvor han den 20. Januar 1814 giftede sig med Maren Dorthea Jørgensdatter Hansen.
Parret rejste til Kristiansand i Marts 1814 og fik følgende børn:
1. Christian Friderich Martinsen Malchin, født 26. November 1814 i Kristiansand.
2. Ole Knakkegaard Martinsen Malchin, født 24. November 1816 i Kristiansand.
3. Anne Dorthee Martinsdatter Malchin, født 25. Juni 1819 i Kristiansand.
4. Martine Friderike Martinsdatter Malchin, født 27. April 1822 i Kristiansand.
5. Dorothee Hedevig Martinsdatter Malchin, født 16. September 1824 i Kristianssand.
Hvornår fik Martin F. Malchin borgerskab i Kristiansand som købmand og hvornår døde han?
Ligeledes søger jeg dødsdata på han kone Maren Dorthea Jørgensdatter Malchin født Hansen.
Håber nogle kan hjælpe
Vh. Laila Tøttrup
Købmand Martin Friderich Malchin
Moderator: MOD_Vest-Agder
Re: Købmand Martin Friderich Malchin
Jeg siterer fra Karl Leewy: ”Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider”, bind 7, s. 80:
”I 1819 kjøpte Halvor Soelberg gården [Markensgate nr. 24], men solgte den alt i 1820 til kjøpmann Martin Friedrich Malchin som hadde den i mange år. Han var født i Flensburg 1783 og kom til Kristiansand 1801. Han ble gift med skipsfører Mathias Hansens datter Maren Dorothea. Malchin var i mange år direktør i Sparebanken og deltok også i kommunestyret. Han død i 1856.”
Ifølge bind 3, s. 93, eide Malchin Festningsgaten nr. 1 i første del av 1800-årene, men flyttet omkring 1820 til Markengate. Han ”drev en kjøpmannsforretning her i byen”.
I ”Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820” (Kristiansand 1952), s. 218, finner vi: ”Martin Friderich Malchim[sic!]. 21. Jan. 1812” som da er dato for når han fikk borgerskap i byen.
Vennlig hilsen Odd Ottesen
”I 1819 kjøpte Halvor Soelberg gården [Markensgate nr. 24], men solgte den alt i 1820 til kjøpmann Martin Friedrich Malchin som hadde den i mange år. Han var født i Flensburg 1783 og kom til Kristiansand 1801. Han ble gift med skipsfører Mathias Hansens datter Maren Dorothea. Malchin var i mange år direktør i Sparebanken og deltok også i kommunestyret. Han død i 1856.”
Ifølge bind 3, s. 93, eide Malchin Festningsgaten nr. 1 i første del av 1800-årene, men flyttet omkring 1820 til Markengate. Han ”drev en kjøpmannsforretning her i byen”.
I ”Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820” (Kristiansand 1952), s. 218, finner vi: ”Martin Friderich Malchim[sic!]. 21. Jan. 1812” som da er dato for når han fikk borgerskap i byen.
Vennlig hilsen Odd Ottesen
Mange tak for hjælpen.
Det undrer mig dog, hvad du fortæller om Maren Dorthea, for jeg har dette om hendes forældre:
Datter af Jørgen Hansen og Elisabeth Tøttrup i Christiania.
Hun havde også en søster Eleonora Bang Jørgensdatter Hansen.
Moderen døde omkring 1800 i Christiania, for i folketællingen 1801 er Jørgen Hansen enkemand.
Da han så døde en 10-12 år senere rejste de to døtre til mosteren i Thisted i Danmark, hvor Maren Dorthea J. Hansen netop også blev gift med Martin F. Malchin.
Derfor kan hun vel ikke være datter af en Mathias Hansen?
Vh. Laila Tøttrup
Det undrer mig dog, hvad du fortæller om Maren Dorthea, for jeg har dette om hendes forældre:
Datter af Jørgen Hansen og Elisabeth Tøttrup i Christiania.
Hun havde også en søster Eleonora Bang Jørgensdatter Hansen.
Moderen døde omkring 1800 i Christiania, for i folketællingen 1801 er Jørgen Hansen enkemand.
Da han så døde en 10-12 år senere rejste de to døtre til mosteren i Thisted i Danmark, hvor Maren Dorthea J. Hansen netop også blev gift med Martin F. Malchin.
Derfor kan hun vel ikke være datter af en Mathias Hansen?
Vh. Laila Tøttrup
Karl Leewy tar vel da ganske enkelt feil når han hevder at Maren Dorothea var datter av Mathias Hansen, som forøvrig også var født i Flensburg (i 1776). (Jf. Leewy, bind 3, s. 44-45, hvor Hansens barn av andre ekteskap oppføres, mens eventuelle barn av første ekteskap ikke nevnes.)
Odd
Odd
Karl Leewy tar vel da ganske enkelt feil når han hevder at Maren Dorothea var datter av Mathias Hansen, som forøvrig også var født i Flensburg (i 1776). (Jf. Leewy, bind 3, s. 44-45, hvor Hansens barn av andre ekteskap oppføres, mens eventuelle barn av første ekteskap ikke nevnes.)
Odd
Odd
Ja, jeg tror også han tager fejl.
Der er nemlig en ting mere, som peger på, at min Maren Dorthea er den rigtige. Hendes plejefader i Thisted hed Ole Knakkergaard. Og Martin Malchins og Maren Dortheas 2. barn i Kristiansand fik de fornavne.
Han er iøvrigt forsvundet for mig, men måske skal jeg ikke lede efter ham i Kristiansand.
Her er hvad jeg ved om ham:
Ole Knakkegaard Martinsen Malchin, født 24. November 1816 i Kristiansand.
Gift 31. Oktober 1844 i Vor Frue Kirke i Trondheim med Claudine Riis.
Herefter forsvinder dette par for mig, og jeg ved heller ikke om de fik børn.
Vh. Laila Tøttrup
Der er nemlig en ting mere, som peger på, at min Maren Dorthea er den rigtige. Hendes plejefader i Thisted hed Ole Knakkergaard. Og Martin Malchins og Maren Dortheas 2. barn i Kristiansand fik de fornavne.
Han er iøvrigt forsvundet for mig, men måske skal jeg ikke lede efter ham i Kristiansand.
Her er hvad jeg ved om ham:
Ole Knakkegaard Martinsen Malchin, født 24. November 1816 i Kristiansand.
Gift 31. Oktober 1844 i Vor Frue Kirke i Trondheim med Claudine Riis.
Herefter forsvinder dette par for mig, og jeg ved heller ikke om de fik børn.
Vh. Laila Tøttrup